שאלה:
שלום. בבית הכנסת שלנו בחודש אלול צריך לקנות מראש מקום לימים נוראים. השארתי לגבאי את הסכום הדרוש בתיבת הדואר שלו, ובאחד החגים או השבתות הסמוכים הוא מסר לידי בבית הכנסת ספח קבלהחשבונית עם שם בית הכנסת ובו כתוב ששילמתי. ישר אמרתי לו שאסור לו לתת לי עכשיו כי זה מוקצה, הוא אמר שאין כאן מוקצה אז לקחתי ושמתי בתא. מי צודק? תודה וישר כחכם.
תשובה:
שלום וברכה
באופן פשוט הצדק איתך, קבלה היא מוקצה לכל דבר וענין. אם אתה לא נזקק לי היא מוקצה מחמת גופו, ואם אתה נזקק לה היא מוקצה מחמת חסרון כיס, וכן הובא בארחות שבת פרק יט סעי' צו. אמנם בשו"ת אז נדברו ח"ח סי' כב כתב לחדש, שבאופן שהגבאי פוגש את המתפללים רק בשבת מותר לו לתת, כיון שעיקר דין המוקצה נובע מהאיסור של שטרי הדיוטות לקרוא בקבלה, אבל כאן שזה רק למפרע ולא חשבון עתידי אין חשש מחיקה וכתיבה ואין איסור לקרוא בה וממילא היא אינה מוקצה. אולם כאמור יש לחשוש שהיא מוקצה. אני חושב שכאשר אתה זקוק לה כחשבונית מס גם לדבריו זה מוקצה.
בהצלחה