לתרומות לחץ כאן

טרמפים לבנות – כל כובדה בת מלך / צניעות / בטיחות

שאלה:

שלום לרב המשיב,
חברות שלי תפסו טרמפים באזור שזה לא נהוג בו ולכן אמרתי להם לדעתי שזה לא צנוע משום משיכת תשומת לב.
(שאלתי היא מעבר לאיסור שבסכנה בטרמפים.)
אשמח לשמוע אם הצדק איתי ואם זה ממש הלכה ולא עניין של ראוילא שייך
ואשמח למקורות בעניין "כל כבודה בת מלך פנימה" אם אפשר.
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

בודאי שהצדק איתך, וזה גם כמעט עניני דיומא. כידוע מנהג בני אשכנז שכל אחד מבני הבית מדליק נרות חנוכה, אבל בנות גדולות אינן מדליקות, והשאלה הנשאלת היא מדוע? הרי לענין מצות נר חנוכה אין הבדל בחיוב בין גברים לנשים, אז למה הבנות יוצאות ידי חובה בהדלקת אבא והבנים מדליקים בעצמם? משיב על כך החתם סופר, שכיון שכל כבודה בת מלך פנימה ואת הנרות במקור מדליקים על פתח החצר מבית החוץ, לא נאה הדבר שבנות ידליקו! לכן ביטלו להן את ההידור במצוה! משום שעדיף להדר בצניעות מלהדר בנרות חנוכה. שימי לב, לא מדובר כאן על לעצור טרמפים שזה גס ובוטה מאוד, ובכלל ההזדקקות לאנשים זרים וכל הצורה הזו אינה צנועה כלל, מדובר שמדליקים נר בפתח החצר, זה כבר לא נכון! כל שכן במקרה שהזכרת. כל זאת מלבד הסכנה שבדבר ולא רק מטרור ערבי אלא גם מאנשים שאינם הגונים. גם עצם הנסיעה של בנות עם גבר זר היא חוסר צניעות.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אשה שנוסעת בטרמפ, למעשה מפקירה את עצמה לחסדי הנהג. כמובן שהיא יכולה להתלונן וכו' אבל לא יועיל לה בדיעבד. וסוף מעשה במחשבה תחילה. כמובן שלא כל הנהגים כאלה, אבל אי אפשר לדעת עם מי היא תיפול. לכן מאוד מאוד גרוע (בלי קשר להלכה, ולדיני ייחוד) שבת או אשה תעצור טרמפים, אלא אם כן אין לה שום ברירה.

  2. אני לא זכיתי להבין דברי הרב, ומה הקשר עם דברי החתם סופר.
    העושה חסד עם יהודי או יהודיה הרי מקיים מצות עשה של "ובו תדבק, מה הוא גומל חסד אף אתה גומל חסד" וגדולים מעשים טובים יותר מן הצדקה.
    ואינו דומה לדין החתם סופר כי:
    1. הוא דרבנן, שבזה יש לומר דהם אמרו והם אמרו, משא"כ פה הוא דאורייתא.

    2. הרי סו"ס לדעת המחבר שפוסק כמו תוס'יוצאת ידי חובה ולכן יש להקל. אבל הכא אם הנהג אינו אוסף את האישה, ביטל עשה דאורייתא לכו"ע.
    וא"כ, אני לא זכיתי להבין מה החומרה בזה אלא על הצד הביטחוני אוליי, כי סו"ס אינה יודעת מי אוספה. אבל צ"ע בזה כי לא חוששין למיעוטא, ואף ר"מ לא חושש למעוטא דמיעוטא. ובנידון דידן הוי מיעוטא דמיעוטא של נהגים שעוצרים ומסוכנים.

    כמובן כשאין איסור של ייחוד כגון כשיש מכוניות באופן תדיר על הכביש

  3. ראשית לא דיברתי מצד הנהג אלא מצד הנערות! וזה הבדל גדול, מצד הנהג, אם הוא איש ירא שמים ומבוגר קצת נראה שאדרבה, מצוה גדולה שיקח אותן ולא יסעו עם מי יודע מי…
    מצד הנערות מדובר בהתנהגות שאינה הולמת את צניעותה של בת ישראל, ואין לנערה לנסוע בטרמפים מזדמנים.
    לא שייך לדבר על חסד כשמדובר בחוסר צניעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל