לתרומות לחץ כאן

טלית – הסיבה שמברכים עליה

שאלה:

הבית יוסף מביא שבגד שנעשה לשם כבוד ולא לשם בגד, לא מברכים עליו ואינו חייב בציצית דוגמת השל. אז איך אנחנו מברכים על הטלית שלנו? הרי לכאורה היא לא נעשית מפני חום או קור או לשם בגד. אנחנו בעצם לוקחים אותה והופכים אותה לבגד לפי המדד של הגדלים לבגד וארבע כנפות אך מעולם לא משתמשים בה בתור בגד. אז לכאורה זה לא לפי מרן.

תשובה:

הדין הזה שהזכרת תלוי מה באמת מה כוונת הלבישה. כלומר, גם לגבי טלית עצמה ידועים דברי המשנה ברורה בשם שער אפים, שכאשר אדם לובש רק כדי לעלות לתורה אינו במרך, משום שהלבישה הזו היא רק משום כבוד הציבור ולא למטרת לבישה. כלומר, באותו הבגד עצמו תלוי הדבר לשם מה לבשת אותו. ולכן, בטלית גדול וטלית קטן, נכון הדבר שלולי המצוה לא היינו לובשים, אבל עכשיו הלבישה היא לצורך המחייב במצוה, כלומר אנחנו בוחרים ללבוש בגד כזה בתור בגד כדי לקיים בו את המצוה, ומהמשנה מה היינו לובשים אם לא היינו מעונינים במצוה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראשית, תודה על התשובה אך עדיי קשה.
    על של או סודר כמו שהביא הבית יוסף, גם אם אני לוקח אותו למצווה אני לא יכול כי זה לא בגד זה לכבוד בעלמא.
    אני לא רואה איך הטלית או הציצית מהווים כבגד. אדם לא משתמש בהם בתור בגד אלא רק לקיום המצווה. אם מדובר בחולצת ציצית זה כבר משהו אחר. אבל כאן לכאורה לא לובשים את הטלית והציצית לשם בגד.
    ולכן אעפ שאני מכווין לשם מצווה זה לא הופך את הטלית לבגד בדיוק כמו שבסודר ובשל לבישתם לצורך מצווה תחשיב אותם לבגד. להיפך! אם ילבשו אותם כבגד יוכלו להיחשב כמצווה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל