לתרומות לחץ כאן

האמונה בעליונות היהודים – גזענות?

שאלה:

שלום וברכה,
רציתי לשאול בנוגע לדבר שטענו על היהדות ואשמח לשמוע את דעתכם.
מובא בכמה מקומות שהמטרה של כל הגויים בעולם הוא שימוש ועזרה ליהודים
ושואלים השואלים, האם אין בזה אמירה גזענית משפילה? כל המטרה של חיייהם יכולה להיות אפילו ברמה כזו של לעשות קצת צל ליהודי שעבר תחת גגם ביום מהימים… "האם זה לא אבסורד?" והעניין מבואר למשל בדברי הרב פרידלנדר ב'שפתי חיים'…

תודה רבה מראש על המענה המהיר שלכם.

תשובה:

שלום וברכה

מטרת קיום העולם הוא גילוי כבוד מלכות שמים בעולם, וכפי שהביא רש"י בתחילת בראשית, בשביל התורה ובשביל ישראל שנקראו ראשית. כלומר ראשית זה נכון, קיום העולם כולו הוא בשביל ישראל כיון שהם אלו שקיבלו את התורה והם אלו שאמורים ומיועדים לגילוי כבוד ה' בעולם על ידי שמירת מצוותיה וגילוי אמונתם.

לגבי שאלת הגזענות זה כמובן טעות:

גזענות היא כאשר אדם מבין שמגיע לו משהו, שיש בו משהו טוב שאין באחר, שיש לו זכות שליטה על מישהו, בקיצור שמגיע לו משהו…

האמונה היהודית היא ההיפך הגמור… אנחנו מאמינים שכל האנושות וכל הבריאה כולה בטלה לרצון ה' יתברך, אין לנו כלום ולא מגיע לנו כלום, וכל מה שיש בנו הוא ר רצון ה'. בענין זה הכל שוים לפני המקום, מהדומם הפשוט ביותר ועד הבריה המורכבת ביותר והאדם הגדול ביותר, כולם נוצרו ומתקיימים ונעשים בכל רגע מחדש ברצון ה' לשם גילוי כבודו בעולם.

כך שלא משנה מה התפקיד שהאדם ממלא, שום דבר לא מקנה לא עליונות על השני מבחינה אנושית, גם אם תפקידו שלו חשוב יותר, או גם אם תפקידו של חברו לסייעו במילוי יעודו.

אתם דוגמא אף שהיא לא מספיק טובה וגם את זה אסביר:

טייס קרבי, יש מיגוון עצום של אנשים שכל תפקידם לסייע לו, צוות הקרקע שמכינים את המטוס, צוות הפיקוח שמכוונים את ההמראות והנחיתות, וגם צוות המטוס עצמו הנווט וכו', כל אלו נועדו לשרת את תפקידו של הטייס הזה עצמו, בהיקף רחב מאוד, זו עובדה. האם זו זו גזענות? ודאי שלא! אין לו שום עליונות עליהם שום זכויות בהם וודאי אינו רשאי להרע להם חלילה והם שוים לפני המקום, אבל באופן טכני עבודתם ויעודם לסייע לו למלא את תפקידו.

כך היא אמונת ישראל ביחס לנושא הזה, עם ישראל הוא הטייס שכל אומות העולם הם צוותי הקרקע והאויר שלו. מבחינה אנושית הם שוים, מבחינת זכויות אנושיות כבוד וכו' הכל שווה, אבל יש חלוקת תפקידים.

למה אמרתי שזה לא מדוייק, כי במשל של הטייס עוד נוכל לטעות ולומר, שהטייס באמת מובחר יותר, "הטובים לטייס", מגיע לו כבוד ויוקרה על כך… יהודי לא עשה שום דבר בשביל להיות יהודי, לא מגיע לו שום כבוד על עצם היותו יהודי… הכבוד יגיע לו ולכל אחד אחר בדיוק כמוהו לפי השקעתו ועבודתו על מידותיו ועל קיום תפקידו. ובזה כולם שוים.

הכבוד לעם היהודי שאנחנו מייחלים לו אינו כבוד לאדם מצד עצמו, שהוא כאבק פורח וכציץ נובל! הכבוד עליו אנחנו מתפללים הוא גילוי כבוד שמים, שבכך שיכירו כל האומות בגודל תפקידנו בעצם יבוא לידי מימוש קיום תפקידנו לגלות שמו יתברך בעולם.

ברכה והצלחה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל