שאלה:
מי קודם לענין תפילה לפני התיבה ואמירת קדיש בעל יארצייט או בן שלושים
תשובה:
במשנה ברורה בסוף סימן קלב מבואר שבן שלושים ויארצייט שוים ויש לחלק ביניהם את התפילות והקדישים [במקומות שנהגו שכמה אנשים אומרים יחד קדיש לגבי הקדיש אין בעיה, אבל למי שנוהג כמנהג אשכנז הותיק שרק אחד אומר קדיש תהיה חלוקה זו גם לגבי הקדישים]. בשחרית יש שנהגו לחלק עד אשרי ובא לציון ולאחר מכן, וערבית ומנחה כל אחד יתפלל אחת מהן. יתכן שיש הגיון שזה שמתפלל בשחרית רק מאשרי ובא לציון יתפלל מנחה שמן הסתם עדיפה על ערבית. כמובן אם אחד קבוע במקום והשני אורח הקובע קודם.
[אמנם בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ד סי' ס נראה שיש בכל זאת עדיפות לבעל השלושים על פני בן היארצייט לפחות לגבי החלוקה הנ"ל, כלומר שבעל היארצייט הוא זה שיגש לאשרי ובא לציון].
בשורות טובות.
האם אפשר לחלק את התפילה לשלושה אבלים?
אין בזה טעם, עד סוף פסוקי דזמרה בעצם אין משמעות לחזן, ומשם ועד סוף חזרת הש"ץ אין מקום לחלוקה…
ברכת ישתבח עד תפילת הלחש, למה אין מקום לחלוקה?
זה אפשרי אבל קצת נראה לי כבר לא מכובד לתפילה כל רגע מישהו אחר עולה…
השאר תגובה