לתרומות לחץ כאן

שינוי במלאכה בשבת אצל רופא /פיקוח נפש

שאלה:

שלום האם רופא במיון בשבת חייב לעשות כל דבר בשינוי?
מה קורה אם זה מפריע או מאט את עבודתו הצורך לחפש איך לעשות מלאכות בשינוי האם אז מקלים?
האם מותר לו לבקש מרופא גוי שיעשה משהו במקומו כדי למעט בחילול שבת?

תשובה:

שלום וברכה

הטוב ביותר, וכך עושים בבית החולים שערי צדק ועוד, שהרופא הולך עם גויה/ה והגוי כותב ולא היהודי. כל מה שאפשר לומר לגוי ואינו גורם לבעיה בהתנהלות מול החולים חובה כך לעשות. כך שזה ודאי נכון וטוב.

כאשר אין גוי, צריך לקבל המחיות מפורטות מרב בית החולים מה מותר לעשות ומה אסור. מצד אחד מותר רק דברים שקשורים לחיי נפש, כל מה שנוגע לפרוצדורה בלבד או לא חיוני, אסור לחלל עליו שבת. אלא שצריך להבין שי הבדל גדול בין התנהלות בבית חולים לבין התנהלות בבית מול חולה יחיד. בבית החולים אם הרופא יסמוך שזה נעשה אח כך ואת זה נזכור בעל פה וכו', יכול להיות אסון חלילה, כי העומס גדול ולא זוכרים וכו'. לכן, אינני יכול לומר מה בדיוק כן ומה לא, אינני בקי בכל הפרטים ובכל מה שצריך, וצריך הנחייה מפורטת מרב בית החולים שבקי בצרכים או וטחים לפניו את הצרכים.

ושוב, על בית החולים להתארגן מראש בענין זה, הן בסיוע של גוי, הן בגיבוש הנחיות מפורטות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה!
    ההיפך כבודו הרחיב מעבר לשאלתי :)
    בעיקר שאלתי על ההתנגשות בין הרצון להימנע מחלול שבת ולבין ההפרעה לרצף שיכולה להיות מפני התעסקות מתמדת במה מותר ומה אסור …אבל אני מבין שהנטייה הכללית היא כל הזמן לעקוב ואין היתר גורף ויד חופשית…וזאת הייתה עיקר שאלתי.
    בכל מקרה נשמע לי מסברא שרופא שברגע מסויים טעה (לא מדבר על רופא שמזלזל או עושה לעצמו "חיים קלים" ומקל לעצמו חלילה) נראה לכאורה שהוא קצת אנוס…
    כי מתוך הלחץ והרצון לעזור חילל שבת אולי כשלא היה צריך , או שכח ברגע מסויים לעשות שינוי…ונראה שהגוי נועד למנוע מצבים כאלה…
    אכן מורכב…
    והקב"ה יודע מה התכוון כל כך אחד לעשות ..אז אולי אונס רחמנא פטריה….
    תודה!

  2. פשיטא, אדרבה כלל לא היתה כוונתי שכל רגע ישים לב, כמובן באופן כללי אבל הרצוי הוא אחרת, שמראש הכל יהיה מאורגן ערוך ומונחה לקראת העשייה שלו, וכך הוא כלל לא יזדקק כל הזמן לשים לב שוב ושוב. אם אין נחיות מסודרות ואין עזרה מבית החולים בענין זה, והרופא צריך כל רגע לשים לב לכל פעולה, הבעיה שמטרידה אותי יותר זה לא שלא יחלל שבת בטעות, אלא שלא ישגה באופן שעלול לסכן חיים… ההיסוס הזה הוא מאוד בעייתי, לכן הכל חייב להלמד מראש ולא באוטומט כשגרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל