לתרומות לחץ כאן

חוב לחברה שאם נשלם היא תגבה סכום יתר

שאלה:

לכבוד הרב,
חברה שלא סיפקה לנו שירות, ורצתה לגבות מאיתנו כסף למרות שלא קיבלנו מהם שירות.
שולם לה כבר תשלום אחד ואת התשלום השני ביטלנו מול חברת האשראי.
בינתיים כדי לקבל את שאר הסכום שחויב, פנינו לחברה שמפקחת עליו.
החברה ניסתה לעשות תרגיל, החברה חייבה אותה להחזיר לנו את כל הסכום, ומה שעשתה החברה, זה החזירה חלק מהסכום מתוך מחשבה שהתשלום השני לא בוטל.

עכשיו במצב הנוכחי יוצא שקיבלנו כמה מאות ש"ח יותר (כרגע שהתשלום עדיין מבוטל) אבל מסתבר שהתשלום לחברת האשראי לא בוטל לחלוטין, וברגע שהחברה תחזיר להם תשובה (בלי הגבלת זמן) הם יכולים לקבל את הסכום חזרה, במצב כזה ייצא שהם אלו שיהיה חייבים לנו בערך 1000 ש"ח.

הבעיה היא כזאת, ברגע שאני מחזיר להם את העודף, מיד הם יבדקו את הנושא ויבינו מול חברת האשראי שהתשלום אכן בוטל, ויבקשו אותו (וזה מקרה שהם יהיו חייבים לנו, רק שאין להם כוונה לתת את כל הסכום, מה שיגרור מולם טרטורים), מצד שני אם אני לא מחזיר להם בינתיים כלום וממתין עם סכום העודף אצלי, אני במצב של גזל בגלל כביכול טעות שלהם, רק שתמיד הם יכולים לפנות לאשראי ולבקש את התשלום שבוטל ובמצב כזה הם חייבים לנו יהיו כמה מאות ש"ח (שכנ"ל אין להם עניין לעשות זאת).

אם כן מה עושים?

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

עכשיו אתה לא צריך לשלם את החוב כשיש סיכון שהם יגבו יותר מהחוב. ויש להמתין זמן רב ואם החברה לא תדרוש מהאשראי את התשלום השני, יש לנסות לשלם את החוב בצורה שהם לא יבחינו בכך – ע"י אדם אחר וכדו'.

בהצלחה.

מקורות:

כתב הט"ז גזל מחברו ואם יודה לו הנגזל ייקח ממנו יותר מהגזלה, אינו חייב לשלם לו את חובו, והגזלן הוא דאפסיד אנפשיה. ומבואר שאפילו בגזלה לא חייב לשלם אם חברו יגזול ממנו יותר, כ"ש במקרה שלך שאם תודיע להם ותרצה לשלם הם יגנבו אותך יותר מהחוב, שאינך חייב לשלם. אלא שאם תהיה לך אפשרות לשלם מבלי שישימו לב יש לשלם את החוב.

ט"ז חושן משפט סימן שסט סעיף ו:

נ"ל דאם א"א להנצל מלתת מותרות אא"כ ישמוט ממנו ואז לא יתן לו אפילו חק שלו, דאינו חייב להמסיר מעותיו לגזלן והגזלן הוא דאפסיד אנפשיה, אלא דמ"מ יראה שיבליע לו בחשבון במקום אחר באופן שיגיע לידו המכס המגיע לפי הדין:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    זה אומר שכל הזמן הזה שאני לא משלם זה סוג של גזל או חוב שאני חייב לחברה (גם במצב שאני לא בהכרח מוצא דרך להחזיר להם בצורה עקיפה, מלבד צורה ישירה שאז זה הפסד מהצד שלי)?
    תודה

  2. יש חוב לך לחברה, אבל זה חוב שאין חובה לשלם אם אין אפשרות לשלם בסתר. אין חובה לשלם ולהפסיד ממכם את החוב, כמו שכתב הט"ז הוא הפסיד לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל