לתרומות לחץ כאן

הסתיר מוצר מהמוכר וגרם שלא יימכר

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,
הלכתי לקנות בסופר דג לשבת, המוכר בדגיה היה אדם מאוד מוזר ושרת אותי בעצבים, כאשר הגיש לי את הדג (סלמון לא נקי מספיק ובצורה שהעבודה בבית עליו דורשת הרבה מאמץ לא אסטתי. אני רגילה לקנות במקום אחר ומכירה את ההבדל) ראיתי מה מצבו של הדג שהוגש לי, נגעלתי ולא רציתי להחזיר לאיש מהדגיה כיוון שהוא רגזן. אבל אחרי שלקחתי את הדג (עם מדבקת המחיר עליו אבל בלי לשלם בקופה עדיין) החלטתי שאני לא רוצה את הדג והפתרון שמצאתי זה פשוט השארתי אותו במקרר של החלב בתוך איזה ארגז גדול (כשבדגיה התנאים שבהם הוא נמצא זה על קרח) אני מקווה שאחד העובדים מצא אותו עוד באותו יום כדי שלא יהיה להם הפסד. בכל אופן אני ניסיתי להתקשר הרבה פעמים לחנות כעבור כמה שעות וגם בבוקר שלמחרת כדי לעדכן אותם בזה שיחזירו את הדג לקרח והם לא ענו לי. האם זה גזל או חשש גזל? האם אני צריכה לחזור ולשלם על הדג?
תודה רבה,

תשובה:

שלום וברכה,

היית צריכה להניח על הדלפק של הדגייה [בלי שהמוכר יראה], כדי שהמוכר ישים לב שהדג הוחזר ויחזיר לקירור.

מסתבר שהעובדים לא שמו לב לדג עד סוף היום, ועל פי חוק אסור למכור דגים טריים רק באותו יום ולא למחרת. וכאשר הנחת את הדג בקירור בתוך ארגז, גרמת להם שלא יכולים למכור את הדג, ולכן חייבים לשלם להם עבור ההפסד של הדג. 

בהצלחה. 

מקורות:

המוכר שנתן דג לא נקי, לא חל המקח אם הלקוח לא מעוניין בו, ולכן מותר לו להחזיר את הדג למוכר ולא חייב לרכוש אותו. אבל לקחת את הדג ולהניח במסתור קירור שלא ישימו, למרות שהדג לא מתקלקל אבל אסור למוכר למכור את הדג. ויש לדון באדם שעשה פעולה שלא מזיקה את המוצר אבל גרם שהמוצר לא יימכר, האם חייב לשלם תשלומי נזיקין?. ומצאנו בזה בשו"ת פנים מאירות ח"א סימן פב, והובא בפת"ש סימן רצב ס"ק ה שאם לקח מחברו סחורה בימי היריד והחזיר לו אחר ימי היריד, ובעל הסחורה תובע שבימי היריד היה יכול למכור את הסחורה בקלות, ועתה אחר ימי היריד לא יכול למכור ולא יכול לקחת את הסחורה לביתו, ופסק הפנים מאירות שחייב לשלם כדין מזיק כאשר ממנע ממנו את מכירת הסחורה בימי היריד. ומכאן יש ללמוד גם כאן שהחביא את הדג מנע את מכירת הדג לאחרים, ודינו כמזיק חייב לשלם. 

ראיה נוספת מדברי הגמרא ב"ב (צג, ב) "אמר רבה בר חייא קטוספאה משמיה דרבה הבורר צרור מתוך גורנו של חבירו נותן לו דמי חטים. ופירש הרא"ש משום דינא דגרמי דאי שביק להו הוו מזדבני אגב חיטי". וכתב הרשב"ם שחיובו מדינא דגרמי. והובא להלכה בשו"ע סימן רכט ס"ב. מבואר שלמרות שלא הזיק את גוף החיטים אלא השליך אבנים שהיו בתוך החיטים וגרם שיקבל תמורה פחותה עבור החיטים, שחייב לשלם. ה"ה כאן שהחביא את הדג עד סוף היום וגרם שהמוכר לא יקבל תמורה עבור הדג, שחייב לשלם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום ותודה רבה.
    התקשרתי לחנות לקופה ראשית וסיפרתי להם. הם אמרו שאצלם יש עובדים שעוברים ומחזירים מוצרים ושהכל בסדר (אם כי איני יודעת בוודאות האם מצאו את הדג הספציפי הזה והחזירו אותו בזמן) וזה היה מזמן והדייג בטח לא זוכר. מה הדין?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל