לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תשלום למי שהיזכיר דבר ידוע

שאלה:

ב"ה

שלום.

אני פיתחתי תוכנה, שעובדת בהצלחה דרך מחשב.

אולם חשבתי כמה וכמה פעמים שכדאי לעשות מכשיר מיועד לתוכנה זאת ולא רק דרך מחשב.

לפני כמה זמן מצאתי אדם שרוצה להפיץ תוכנה, והוא הביא אותי למכר שלו שלדבריו מומחה בעניין.

בפגישה ראשונה עם מכר זה סיפרתי אודות התוכנה.

בפגישה ראשונה מכר זה שיבח הרעיון ובפגישה שנייה אמר כי נכון הכול עובד אולם צריך שזה יהיה מכשיר ולא במחשב.

ואחרי זה או בגלל שמילא חשבתי על זה או/ו בגלל שדבריו חידדו את הרצוני לעשות גם מכשיר שיעבוד עם התוכנה, חשבתי לבדוק ובמידת הצורך לעדכן תוכנה כך שתעבוד לא רק כמו שהיא היום אלא גם עם מכשיר (היא גם היום עודכנה כך אולם אולי שחסר משהו).

פניתי למכר זה וכתבתי לו:
בוא אשלם לך מהספק עבור שעת היעוץ. והוא שלח לי תשובה מתחמקת כי הוא סומך על יושרי ושכאשר תוכנה תתחיל להימכר בגדול, אני אדע כמה לתת לו.

ואני אמרתי לו כי אני לא יכול להתקדם בלי לדעת כמה אני חייב לו, ואם יהיה מתאים – אשתמש בזה, ואם לא – או אברר כמה לפי הלכה אני חייב לו או לא אשתמש בעצתו (כמובן עד שאזכור שוב את עניין המכשיר מעצמי או מישהו אחר יזכיר לי)

מאז כבר כמה פעמים חשבתי על זה, ועוד מפיץ אחד פוטנציאלי הציע לי לעשות אפליקציה לתוכנה (שזה דומה למכשיר וכניראה שמילא מזכיר עליו), ועוד מכמה סיבות חשבתי על עדכון (במידת הצורך) של תוכנה כך שתעבוד עם מכשיר.

ולא עשיתי כלום כי הוא מתעקש לא לענות לי בעניין, ואני מרגיש תקוע.

שאלה, מה לדעתכם, אם אני אעדכן בנוסף תוכנה כך שתעבוד עם מכשיר, אני חייב לו לפי הלכה או לפחות לפנים משורת הדין משהו. ואם כן, את מה? אחוז מסוים או תשלום יעוץ מקובל או כלום.

ושאלה שניה. אני כתבתי להם, כי כל עוד ולא נסכם – שכל רעיונות אודות הפצה שיהיה בפגישות, הם לשימוש חופשי של כל אחד ללא חובת כל תמורה – אני לא ממשיך איתם בשיחות. כל בטח נדבר שם על המון דברים ברורים אולי איך אפריד אחר כך, מה אני חשבתי ומה הם הזכירו.

(כמובן הסכמה זאת לא תחול על מה שיובהר מראש שזה סודי או בתמורה מסויימת)

שאלה אם לדעתכם היה לי מותר להתנות זה

(עציין כי לא יכול לשאול בתור שאלה לרב, כי תוכנה שייכת להקדש, ויש בו מועצת נאמנים, אולם כמובן, במידה ויש חיוב, אשתדל במה שאוכל בלי נדר להביא לדעת הקדש).

תשובה:

שלום בורכה,

לא מומלץ לעבוד עם אדם שלא קבעו הסדרי תשלום בתחילה. האמירות של 'נדבר בהמשך' מסוכנים לחיכוכים. ולכן הטוב ביותר שתשלם להם תשלום עבור היעוץ – לפי השווי של שעת ייעוץ, ותמשיך לעבור בלעדיהם. מאחר ולא קבעתם חוזה שאתה עובד איתו מותר לך לשלם על היעוץ ולעבוד לבד. וכך מומלץ לך לעשות.

בהצלחה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל