לתרומות לחץ כאן

קידוש והבדלה בישיבה או בעמידה

שאלה:

שלום,
אני ממוצא אשכנזי. אבא שלי נוהג בקידוש של הלילה לעמוד חצי קידוש ואז לשבת, בבוקר לשבת ובהבדלה לשבת.
השאלה שלי היא האם אני מחוייב לזה או שאני יכול למשל בקידוש בלילה לעמוד כל הקידוש (ואחרי הברכה השניה לשבת ולשתות), לפעמים בקידוש של היום גם אני מעדיף לעמוד מסיבות שונות וכך גם בהבדלה לפעמים אני מעדיף לעמוד. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

מנהגו של אביך הוא המנהג הרווח ויש בו טעם רב, כך גם נהו אצלנו, הסיבה היא שכאשר יושבים יש יותר צירוף בין הנוכחים וקביעות מאשר כשעומדים, והעמידה בתחילת הקידוש של הלילה נועדה לצורך הגדת העדות שבאמירת ויכולו, כך שמנהג זה שיש בו יסוד רב בהלכה לא הייתי משנה אותו ככל שכך נהגו אצלכם.

מקורות:

באופן כללי יש מקור רב לשני המנהגים [אלו הנוהגים לשבת מייסדים שיטתם על דברי התוס' בברכות מג ע"א שכדי להוציא את הרבים ידי חובתם צריך שיקבעו ישיבתם בצוותא, ואלו הנוהגים לעמוד הוא משום שאמירת ויכולו נחשבת עדות למעשה בראשית ועדות נאמרת בעמידה. כמו כן יש שמבארים שבשעת הקידוש אנו מלווים את המלאכים שהתלוו אלינו לביתנו לאחר התפילה]. המנהג הכי מרווח כאמור מבחינת הסברא וכמדומני שהוא מנהג רווח מאוד וכן הורה כמנהג ראוי הגר"מ פיינשטין, לעמוד רק בויכולו שענינו עדות, ובברכות לשבת, ממילא גם ביום טוב יושבים.

על המנהגים השונים בענין זה וטעמיהם, ראה ס' הלכות שבת בשבתו ח"א עמ' שסג – שסה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל