לתרומות לחץ כאן

סילוק שולחן – ברכה אחרונה על פירות

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב!
1.האם מותר להניח לחם הפוך על השולחן?
2. אדם אכל סעודה על לחם סיים את הלחם לגמרי וניקה את השולחן מכל הפירורים לפני ברכת המזון הוא רוצה לאכול תפוח שלם האם יש בעיה שהוא נכנס לספק אם לברך על התפוח ברכת בורא נפשות או זה מותר גם לדעת האשכנזים והספרדים?
תודה רבה על הכל!

תשובה:

1. אין איסור להניח לחם הפוך, לחם זה לא ספר קודש, אסור לבזותו על ידי זריקה או השחתה, אבל לא צריך לנהוג בו גינוני קדושה.

2. נקיון השולחן לבד לפני מנה אחרונה אינו נחשב סילוק שולחן, הרעיון של סילוק שולחן הוא היסח דעת גמור מהמשך האכילה והשתייה כולל קינוח. בס' וזאת הברכה עמ' 78 הביא שנחלקו פוסקי זמנינו אם סילוק השולחנות בחתונה לצורך הריקודים נחשב כסילוק שולחן שדינו כהיסח הדעת לחייב ברכה נוספת על מה שיאכל אחר כך, וכתב, שהואיל ודבר מצוי הוא שגם לאחר סילוק השולחן אוכלים מנה אחרונה או שותים קפה וכיוצא בזה סברו חלק מהפוסקים [הגרש"ז אויערבך ועוד] שאין כאן סילוק שולחן. כך שאם שם שבאמת פיזית מסלקים את השולחן ובודאי לא יאכלו עוד פת, אלא ישתו משהו בבר וכדומה זה מספיק כדי שלא להחשב סילוק שולחן, כל שכן במקרה שציינת.

ערב מבורך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. צ"ל מסיח דעת מהפת , דאז אינו נקרא 'בתוך הסעודה', אך ודאי דאין זה היסח הדעת משאר דברים, אלא אדרבה בשביל זה היו מסלקין השולחן, וכש"כ השולחן ערוך וז"ל
    "שהיה מנהג בימי חכמי הגמרא שבסוף הסעודה היו מושכים ידיהם מן הפת ומסירים אותו וקובעים עצמם לאכול פירות ולשתות, כל מה שמביאים אז לפניהם, בין דברים הבאים ה מחמת הסעודה בין דברים הבאים שלא מחמת הסעודה",

  2. סליחה כבוד הרב בהקשר לשאלה השניה ששאלתי אם הבנתי נכון אחרי שסיימתי את הלחם ולא נשאר שום זכר מהלחם בשולחן האם מותר לאכול פירות בכמות גדולה לפני ברכת המזון ולא נכנסים לספק ברכת נפשות על הפירות גם לדעת האשכנזים והספרדים?
    המון תודות על העזרה הרבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל