לתרומות לחץ כאן

ללמוד תורה כשצריך ליהנות מהצדקה

שאלה:

2 שאלות:
1]האם לפי פסיקת הרמב"ם
תלמיד חכם שבזדון
כל היום רק למד תורה,
ולחלוטין לא עבד לפרנסה גשמית,
והוא לא בן עשירים גשמית,
ובגלל זה הוא כן צריך
לצדקה גשמית מהזולת
כדי לא להתייסר מרעב
וממזג-אויר-קר,
ולא להגיע לפיקוח נפש,
ראוי [חלילה] שלא לתת לו צדקה
עד שלא מגיע
ל-"מידה-מספקת" של יסורי-רעב/קור?
או שאפילו לפסיקת הרמב"ם,
הגם שאותו תלמיד חכם הזיד [לפי הרמב"ם],
בכך שבנה על הצדקה מהזולת,
וממשיך לקיים את
אותו הזדון יום אחר יום כבר תקופה-ארוכה,
למרות שקימו בו התראה עם עדים,
בחומרת הזדון הזה,
ומגלה שלא מתכנן להפסיק
את קיום הזדון הזה, לא משנה מה,
בכל זאת אין ראוי לחכות אפילו מעט,
במתן צדקה עבורו?
ומצוה כן לתת לו צדקה,
הרבה לפני שהוא מגיע
לידי יסורי בינונים/קשים
ו/או סכנת-נפשות
בגלל רעב ו/או קור?
2]האם ראוי וצריך לקחת
מביתו הפרטי של תלמיד חכם כזה:
את כל ספרי הלימוד תורה,
[ולא להתיר לו כניסה
ל-כולל/ישיבה/ספריה-תורנית?],
ואת כל הרהיטים והחפצים שווי-הערך
[מלבד לבוש ומזון בסיסי למעט ימים],
ולנתק לו את החשמל
[מלבד החשמל של המזגן],
לפי פסיקת/שיטת הרמב"ם?
תודה.

תשובה:

טוב, ברור שלא מוטל עלינו לסדר את הענינים עם התלמיד חכם, גם אם הוא נוהג שלא בסדר… אבל מעבר לכך כבר הסברנו בארוכה שדינו של הרמב"ם אינו נוגע למציאות בת זמנינו ראה בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. "ברור שלא מוטל עלינו לסדר את הענינים עם התלמיד חכם, גם אם הוא נוהג שלא בסדר…"זה אומר שגם "בית דין של מטה" בדור הרמב"ם, שנהג לפי פסיקת הרמב"ם, לא היה חושב לפסוק עונשים כאלו למזיד לעבור על ההלכה הזאת. והיו משאירים כל סוג של ענישה בנושא הזה לידי "בית דין של מעלה"? תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל