לתרומות לחץ כאן

הנחת זר באגרטל מים בשבת

שאלה:

שלום לכת"ר

בשבוע שעבר למדנו בבית הכנסת הלכות זורע בשבת , למדנו את ההלכה שמותר לשים בשב"ק באגרטל מים, ענפים של הדס או עשבי בשמים כמו נענע ורוזמרין כדי שלא יכמשו כמובן שהם תלושים מלפני השבת .
השאלה שעלתה לי -האם שאדם ישים למשל באגרטל המים עשבי בשמים או ענפי בשמים אין חשש לכבישה ?
שהרי ידועה ההלכה בעניין ארבעת המינים שאין להניחם במים כ"ד שעות משום שכך הם ייחשבו ככבושים ויפסלו , אם כן מה ההלכה מצד כבישה בשבת של אותם עשבים או ענפים ?

תודה וכל הברכות

תשובה:

שלום וברכה

רק כדי לדייק את הדברים, במשנה ברורה בסי' שלו ס"ק נד הביא שנחלקו אחרונים בדעת השולחן ערוך אם מותר לשים ענפים וצמחים במים בשבת כשלא היו במים קודם לכן, או רק להחזירם למים שכבר היו בהם ומישהו הוציא אותם משם.

ולעצם שאלתך יש כאן כמה נקודות: ראשית יש מחלוקת גדולה אם אומרים כבוש כמבושל בשבת מן התורה או מדרבנן, בחכמת אדם כלל נח סעי' א נקט שהוא רק מדרבנן. ממילא יש לומר, שכיון שהכבישה לא תסתיים בשבת, כי כשיעברו כ"ד שעות כבר יהיה אחרי שבת, ולענין בישול היא מחלוקת ידועה בענין זה בין האחרונים בבישול שימשיך במוצאי שבת אם הוא אסור מהתורה בשבת, כאן יש להקל, בפרט שאין כוונתו לכך, וגם לא ניכרת שום תוצאה בגוף הדבר, בשונה מכובש מלפפונים שעל זה דיברו הפוסקים.

מקורות:

ראה התכתבות גדולה בענין זה בקובץ אור תורה תמוז תשנא בין רבי דוד יוסף לרבי מאיר מאזוז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל