לתרומות לחץ כאן

להחרים לתלמיד חפצים לזמן מועט או לצמיתות

שאלה:

האם מותר להחרים לתלמידים חפצים והאם צריכים להחזיר להם? ואם כן מתי תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

למורה מותר להחרים (למשך השיעור) חפצים לתלמיד שמפריע עם החפץ למהלך השיעור. אבל אסור למורה להחרים חפצים לצמיתות ויש בזה איסור גזל של המורה.

מוסד שהתנה עם התלמידים שאם יביאו חפצים מסוימים יוחרמו החפצים לצמיתות, שמעתי פעם מדיין מפורסם שבמקרה כזה מותר להחרים, כיון שהנהלת הישיבה דינה כשבעה טובי העיר, ורשאים לקנוס בדברים שהינם לטובת ניהול הישיבה.

תלמיד שמחזיק דברי איסור – דברים שעולולים להזיק לו או לאחרים ברוחניות או בגשמיות – מותר להחרים לתלמיד לצמיתות.

בהצלחה. 

מקורות:

להחרים לתלמיד לזמן מועט – ראה תחומין ח, 202 – 186 – החרמת חפצים מתלמידים מאמר של הרב יהודה הרצל הנקין. וכן בספר פעמי יעקב  חלק מט עמוד צב – צז. 

תלמיד שמחזיק דברים האסורים – מצאנו ששטר שיש בו ריבית מותר לקורעו כדי להציל את המלווה מאיסור ריבית. וכן חתול רע מותר לכל אדם להורגו, הרי לנו שכל דבר שיש בו נזק רוחני או גשמי לו או לאחרים מותר לאבדו. אלא שלשאר אדם אם ישבור לו את הדבר שמזיק, לא יועיל לו אלא רק יגדיל את השנאה, לכן לא מתירים זאת. אבל תלמיד שהחינוך שלו מוטל על רבני הישיבה, יש לרב להעמידו על הדרך הישרה ולהוציא ממנו את הדברים שעלולים להזיק לו. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במקרים שמותר להחרים לצמיתות – אין חובת השבה להורים? בעבור התלמיד ההחרמה מהווה הרתעה מספקת ואין סיבה שלא להשיב להורים. ובמידה והתלמיד לקח את החפת ללא ידיעת ההורים יש עוד סיבה להחזיר להם שכן חשוב ליידע אותם שישמרו על ילדיהם

  2. החפץ של ההורים, יש להשיב להורים. אבל בחפצים שמקנים לילדים או שבחורים מהשיבה קונים מכספם מותר להחרים להם במקרים שהוזכר בתשובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל