לתרומות לחץ כאן

ברכת שלא עשני אשה / מעמד הנשים ביהדות

שאלה:

אשמח אם תוכלו לעזור לי איך אוכל להסביר מאמר כזה לחילונים או לבנות המבקשות להבין מדוע מברכים שלא עשני אשה וכדו'.. (באופן אמיתי ומתקבל על הלב): תודה רבה!
מובא בספר בן איש חי, שנה שניה, פרשת פנחס:
"..ואמר עוד חידוש אחר איש לפי פקודיו יותן נחלתו, פקודיו הם המצות שנצטוה בהם והוא כי מצינו שהאיש נצטוה במצות יותר מן האשה כי כל מ"ע שהזמן גרמה נשים פטורות ולכן הזוהמה של הנחש באשה היא יותר מן האיש, וכמ"ש הגאון חיד"א ז"ל בשם רבינו מהרח"ו ז"ל בפ"ע מסכת נדה הטעם שבלידת הזכר הכל שמחים אפילו המלאכים ובלידת הנקבה הכל עצבין, מפני שבנקבה נפישא הזוהמה טפי מן הזכר יע"ש, ולכן העבד אף על פי שהוא זכר יש בו זוהמה כזוהמת האשה מפני שגם הוא אינו חייב במצות עשה שהז"ג, וז"ש איש לפי פקודיו ר"ל לפי רוב מצות שיש לו, יותן נחלתו לשון מחלה היא זוהמת הנחש מעת שנוצר, דארז"ל הקדוש ברוך הוא גוזר על טיפת הזרע זו זכר וזו נקבה, כי הוא היודע שיש בטיפה ההיא חלק זוהמה טפי או גוזר עליה שתהיה נקבה, ואם חלק הזוהמה שלה מועט גוזר שתהיה זכר, באופן כי המצות שתמצא באדם הם סימן על זוהמה שבו המעט היא אם רב:
ולכן בני נח שאין להם אלא רק שבע מצות, נפישא זוהמה בהו טובא, כי ארז"ל בשבת ישראל שעמדו על ה"ס פסקה זוהמתן, אומות שלא עמדו על ה"ס לא פסקה, והכונה ישראל שעמדו על הר סיני וקבלו תרי"ג מצות פסקה זוהמתם שנסתלקה הזוהמה ולא נשאר אלא מעט מן המעט, אבל הגוים שלא עמדו על הר סיני לקבל מצות רבות אלא רק נשארו בחיוב שבע מצות שהיה להם מקודם, לא פסקה זוהמתם אלא נשארה בהם.."

תשובה:

שלום וברכה

את עצם הענין ניתן להסביר בקלות, והוא כמו שהובא בבית יוסף בסימן מו, את דברי הבן איש חי אינני יודע בדיוק להבין כיון שהם מיוסדים על חכמת הקבלה, הרעיון המרכזי בלי להבין מה היא בדיוק זוהמת נחש הקדמוני, שבאנו לעולם לקיים מצוות, הדרך שלנו לקירבת הבורא ולהגשמת היעוד האנושי, היא דרך לימוד התורה וקיום מצוותיה, והקב"ה חילק את העבודה בין הגברים לנשים באופן כזה שעיקר הנושא של לימוד תורה ושמירת מצוות הזמן מוטלות רק על הגברים, מה שמאפשר להם נתח משמעותי יותר בהגשמת היעוד הנ"ל באופן ישיר, העוד הנשים להן ניתן עולם הרגש בעוצמות אדירות שלא קיימות בגברים, ניתן להן התפקיד ליות הכח המניע מאחורי כל הפעילות העצומה הזו. לא לחינם אשה נקראת עקרת הבית – עיקרו של בית, משום שכפי מאמר העולם שמאחורי כל גבר מוצלח עומדת אשה, זה דבר נכון, החוסן הנפשי של כל הבית, הבעל והילדים, שמחת החיים, בריאות נפש והעוז לפעול וליצור ולעשות, הכל בא מהאם ומהרעיה, כך היה במצרים, שכל קיום האומה ושרידותה היה בזכות הנשים, כך שרה אמנו, רבקה הצופיה הליכות ביתה, רחל במעשיה, יעל יהודית ועוד, וזה פשוט ומובן לכל אדם. כלומר, מצד אחד, אופן פעיל וישיר, הגבר הוא העושה רצון ה' בפקודות הישירות המעשיות שקיבלנו, ועל כך הוא מודה לה' בכל בוקר. אבל אין בכך כדי להפחית במשהו ביעודה ותפקידה של האשה, העולם היהודי אינו רק מעשים, הוא הרבה רוח ונשמה, ואת זה נותנת האשה. 

הדברים הללו אינם תירוץ להניח דעתן של נשים, הוא מעוגן בדברי חז"ל במקומות רבים כפי שקצת רמזנו, והוא גם מוכר וידוע לכל אדם באשר הוא.

הברכה היא על הזכות לקיים את המצוות בפועל, אבל אין בכך כדי להפחית במשהו מהיעוד המדהים של האשה בבית.

אגב, כדי להמחיש יותר את הדברים, רבי שמשון רפאל הירש, מבאר, שהסיבה שנשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא, היא משום שהן רוחניות יותר רגשיות יותר ופחות נזקקות כביכול לעזרים חיצוניים.

עכשיו נשאל, אם זו הנקודה אז מה יש לרך שלא עשני אשה? היא פשוט לא נזקקת למצוות הללו מחמת גודל מעלתה?

והתשובה בהכרח לפי דבריו, היא כעין שנשאל מה גדול וחשוב יותר, אדם או מלאך? התשובה הספונטנית תהיה, ודאי המלאך! הוא גבוה יותר, רוחני יותר, קדוש יותר. אבל זו לא אמת. כולנו יודעים שתכלית העולם היא בני האדם ולא מלאכי השרת! בורא עולם מבקש את העבודה הפנימית את קיום המצוות ולא את הרוחניות המובנית. לכן, גם כאן, נשים רוחניות יותר באופיין, רגישות יותר, התפילות שלהן חמות יותר וקרובות יותר לה' יתברך, אין בזה ספק, הן לא נצרכות לקיום מצוות עשה שהזמן גרמא, אבל תכלית העולם היא כן להזדקק וכן לקיים. ממילא הנושא של הברכה אינו מאפין פחיתות חלילה לנשים, אלא ייעו מוגבר לגברים מבחינת תכלית תיקון העולם.

שנזכה כולנו לעשות רצון אבינו שבשמים.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם יורשה לי להוסיף, לדעתי, תחליף את המילה זוהמה במילים רצון לקבל והכל יבוא על מקומו בשלום (עיין בספר ההקדמות של בעל הסולם ותבין למה זה נקרא זוהמה).
    לא סתם בקבלה המשילו את הגבר לשמש ואת האישה לירח, כי הגבר הוא בדרך כלל יותר משפיע והאישה היא בדרך כלל יותר מקבלת.
    כך זה גם באיברים שלהם.
    זאת המהות.

  2. מתי שלמדתי בישיבה הראש ישיבה שלנו דיבר על זה שהוא מקפיד לשמוע את אשתו מברכת שעשני כרצונו ולהגיד אמן ובכך היה מרוויח להשתתף בעוד ברכה שאינו יכול לברך. גם האשה פשוט אומרת אמן על הברכה של בעלה שלא עשני אשה וגם כן משתתפת באותה מידה. אם יודעים להסתכל מהמבט הנכון הרווח הוא מכל כוון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל