שאלה:
אדם שלא חלץ נעליו בלילה, בין אם היה נעור כל הלילה ובין אם ישן עם הנעליים, יכול לברך ברכת שעשה לי כל צרכי? או שהברכה של יום הקודם עדיין פוטרת? בהלכות שבועות לא ראיתי איזכור לנושא זה אך מדוע? ואגב גררא, האם יש בעייה לישון עם נעליים? מעבר לספק ברכה הנזכרת ככל שזה אכן ספק.
תשובה:
למעשה כל הברכות מהנותן לשכוי בינה עד הנותן ליעף כח אפשר לברך גם בלי שנעשה מעשה, רק על מנהגו של עולם, אבל ראוי לכתחילה כן להתחייב או לשמוע ממי שהתחייב מחמת מעשה.
מקורות:
ראה מגן אברהם סי' מו ס"ק יד, וקצות השלחן סי' ה סעי' ו.