שאלה:
לכבוד הרב,
אשמח לעזרה בשאלות הבאות:
1. לפני שאדם הראשון חטא, בתורה (לפני שירדה לעולם) לא היה כתוב דברים שהם דינים ומשפטים שיש שייכות שיהיו רק כאשר בני האדם חוטאים?
2. מותר לתרום לימוד תורה לעילוי נשמתי?
3.איך שמים ספר פירושים – למשל מעם לועז -פירוש על התורה
לעומת ראשית חכמה שהוא קודם לו, האם בגלל שזה על התורה, אז מעם
לועז מעליו?
תשובה:
שלום וברכה
1. התורה כולה היא נצחית וקדמה לעולם, אלא שהיא עצמה יש לה ביטויים שונים, רוחניים המותאמים לעולמות העליונים המכוונים כנגד התחתונים. אנחנו מכירים את התורה בביטוי הארצי שלה, הפונה לאדם גשמי, אבל כל תכניה מצד המהות והשורש יש גם בעולמות העליונים, ועל זה אמו שהיתה כתובה אש שחורה על גבי אש לבנה, כלומר גם כתיבתה כביכול רוחנית [אש נתפסת אצלנו כדבר רוחני שאינו בר מישוש כל כך מכאן המשל הזה].
2. בודאי אפשר, הביטוי היותר מתאים הוא לתרום לזכותך. מצוה גדולה לתרום כסף להחזקת לומדי תורה. במקביל עשה גם אתה בשביל נפשך, למד תורה בקביעות כל יום.
3. ראשית חכמה וילקוט מעם לועז אפשר להניח זה על זה איך שרוצים. לא מסתכלים בדקדקנות מה קדום יותר, אלא לפי קבוצות, תורה, נביאים, כתובים, תורה שבעל פה.
שבת שלום.
לכבוד הרב,
אז ספרי פירושים על התורה לא בגדר תורה כאן (זאת הסיבה שלא משנה הסדר בין ילקוט מעם לועז לראשית חכמה), זה אומר למשל שכל ספרי המוסר וספרים שהם פירוש על התורה ולא משנה מתי חי המחבר, יכולים להיות בכל בסדר שהוא?
תודה
אם אין פסוקים, סתם ספרי פרשנות הם ככל ספרי תורה שבעל פה ואין סדר מחייב.
נניח מעם לועז יש בו פסוקים ואז פרשנות, אולי כוונתך היתה אם הוא מכיל רק פסוקים ברצף?
אם גם חומש מכיל פירושים (רש"י וכו').
נכון.
השאר תגובה