לתרומות לחץ כאן

ברכת הריח על שמנים אתריים

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

אני משתמש במכשיר האדים כדי לרסס מים עם שמנים חיוניים של פירות וכל מיני צמחים, כדי להפיץ ריח טוב.
האם צריך לברך "הנותן ריח טוב בפירות" או "בורה עצי/עשבי/מיני בשמים"?

תודה מראש.
כל טוב.

תשובה:

אם הריח נובע משמן הבא מהצומח שממש מצוי בפנים, יש לברך בורא מיני בשמים, הבעיה שהרבה פעמים הריח נובע מכל מיני תערובות כימיות של חומרים מסיסים שעל זה לא מברכים, ואינני יודע.

מקורות:

ראה שער הציון סי’ רטז ס”ק כה, וע”ע ערוך השלחן שם סעי’ יד.

 

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. ומה הדין אם שמים המכשיר האדים הזה בשירותים, ואז יהיה ריח טוב בשירותים (כדי להסיר ריחות רעים בפרט), אבל יהיה אסור לברך?

    תודה רבה.

  2. אם אני מברך "בורה מיני בשמים" עם הכוונה לכלול כל משך הזמן של היום כולו, האם זה מועיל?
    אולי זה יאפשר לי להימנע מלומר את הברכה כשאני בשירותים.

    תודה רבה.

  3. אם יש ריח גם בחוץ ואין היסח דעת זה מועיל, אבל אם יש היסח דעת לא עוזר לכל היום, ואינני רואה טעם להכנס לחששות בברכות בשביל מפיץ ריח.
    אמנם אם המטרה היא רק הפגת ריח רע אין חיוב ברכה, השאלה אם זו המטרה של המפיץ ריח הזה?

  4. כבוד הרב.

    "השאלה אם זו המטרה של המפיץ ריח הזה?".
    התשובה היא: לא בהכרח. אפשר להשתמש בזה כדי להפיץ ריחות טובים, וזה יכול לשמש גם כדי להרגיע מישהו לחוץ, או לעזור למי שיש לו נדודי שינה להירדם, וכו׳.

    אבל האם זה משנה משהו לפי ההלכה?

    תודה רבה.
    שבת שלום.

  5. בהחלט, דבר שמיועד להפיג ריח רע כמו בשמים ששמים למת לא מברכים עליו, ולכן אם אתה שם את זה בשירותים למטרה זו אין חיוב ברכה, אבל אם הרעיון לתת ריח טוב זו בעיה.

  6. אני ספרדי.
    לא ברור לי אם השמנים האתריים הללו טבעיים ב-100%, אבל יש פתרון שמורכב בלקיחת בשמים אחרים שהם טבעיים ב-100% בלי שום ספק,
    על מנת לצאת מן הספק אם יש לברך על השמנים האתריים הללו או לא.

    האם אני יכול לקחת תבלינים, שהספרדים מברכים עלהם "בורא עישבי בשמים", ולברך לכתחילה "בורא מיני בשמים" עלהם כדי לפטור את השמנים האתריים הללו?

    תודה רבה.

  7. בענין זה נחלקו הדעות: המשנה ברורה בסי' סי' רטז ס"ק לז כתב להפריד ולברך על כל דבר את הברכה הראויה לו, כך שזו לא עצה מוצלחת כל כך , ואילו בערוך השלחן סעי' יא שם כתב שאפשר לברך על הכל מיני בשמים. מספ אולי זה עצה שיכולה לבוא בחשבון, כי מלבד הערוך השלחן הרי בדיעבד ודאי יצא, אבל לכתחילה מה צורך יש לקנות דוקא את זה ולהכנס לספק בענין הברכה…

  8. הבעיה היא שקשה לי למצוא דבר שגם הספרדים מברכים לכתחילה על זה בורא מיני בשמים, כי צריך שהבושם יהיה לא עץ ולא עשב וגם לא פירי (או קליפה של פירי), ולכן רציתי לשאול אם אפשר להיכנס בבדיעבד כזה לכתחילה.

    תודה רבה.

  9. מה דחוף לך לשים דוקא את השמן הזה בשירותים? אני לא הייתי נכנס לספקות של דיעבד בשביל מפיץ ריח פשוט. כמו כן לזכור שאם זה נעשה רק להפיג ריח רע לא מברכים.

  10. אני לא מדבר דווקא על השירותים, כי אני לא משתמש במפיץ ריח הזה רק בשירותים, אלא גם בחדר שינה.
    כי אם מדובר בשירותים, בין כה וכה אי אפשר לברך כפי שהרב אמר קודם.
    אבל במקומות שאפשר לברך (בחדר שינה למשל), יש לי ספק אם מותר לברך על השמנים הללו שקניתי, כי אולי הם טבעיים ואולי לא.
    וגם, אני לא יודע אם אפשר לסמוך על תעודות המבטיחות שמוצרים אלו טבעיים ב-100%

    אבל אולי יש פתרון אחר: הספק ספיקא.
    כי אם השמנים הללו טבעיים ב-100% אז אפשר לברך "בורא מיני בשמים", אבל אם לא, יש עוד ספק בגלל שיש פוסקים שמתירים לברך "בורא מיני בשמים" על בשמים סינטטיים.
    ואם כן, גם אם יש לי ספק אם השמנים הללו טבעיים ב-100% או לא, אפשר לברך כי הכלל של הספק ספיקא חל על המקרה הזה.

    האם זה נכון?

    תודה רבה.

  11. ספק ספקא זו לא סיבה לברך, כי כמבואר במשנה ברורה בסי' רטו, כשאמרו שספק ברכות להקל זה גם בספק ספקא, מה שכן צריך זה לברר, אולי תפנה לאתר כושרות לגבי השמן הספציפי שיש לך ויגידו לך אם ידוע להם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל