לתרומות לחץ כאן

פירות שביעית – שמור ונעבד

שאלה:

שלום וברכה!

קיבלתי פירות הדר שחנטו בשנה השביעית ונקטפו בשמינית, יש לציין שהפירות מקרקע פרטית, מאנשים שומרי מצוות, שלא הפקירו בפה את הפירות בשביעית (מחמת חוסר ידע) מ"מ השער של הגינה תמיד פתוח בין בשביעית בין שלא בשביעית. האם צריך לעשרם (יש לציין שהשואל מבני עדות המזרח)
תודה

תשובה:

שלום וברכה

אני מניח שמלבד העובדה שלא הפקירו הם גם מן הסתם עשו כל מיני עבודת קרקע אסורות בשביעית. כמו כן, אמנם טכנית אין להם גדר אבל אם מישהו היה קוטף בלי רשות, מן הסתם היו משליכים אותו מן החצר בגערה גדולה… ממילא זה גם נחשב שמור.

בענין זה של פירות שנעבדו או נשמרו בשמיטה נחלקו הדעות: יש סוברים שהם נאסרים באכילה, כך כתב הרמב"ן ביבמות קכב ב וכן דעת הראב"ד בהשגות על הרי"ף בסוכה דף מ ועוד, ויש סוברים שהם מותרים, כך כתב הרמב"ם בפאר הדור סי' טו. בחזון איש כתב שבעת הצורך ובמקום הפסד ניתן לסמוך על הרמב"ם שהתיר. נראה לי שבשביל כמות קטנה של פירות לא הייתי נכנס לדיון הזה, זה לא נקרא הפסד… מה גם שבכל פרי שמקורו אינו ידוע יכול להיות גם בעיה של ערלה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישר כח גדול!
    רק פני הדברים לא כן, הם שמרו לא לעבוד כלל כל שנת השביעית (זה הם ידעו שלא עובדים בשביעית) וכן ברור לי שאם מישהו היה קוטף לא היו אומרים כלום (רק לא ידעו שיש דעות שצריך להפקיר, ואינו אפקעתא דמלכא ) וכן ברור לי שאין חשש ערלה (קרובי משפחה שמקפידים קלה כבחמורא, רק שהפרט הנ"ל של הפקר לא ידעו) לכן אשמח אם אפשר תשובה, לפי הפרטים שנתבאר

  2. למעשה אנחנו נוקטים לעיקר שלא צריך הפקר בפועל, ראה משפטי ארץ פרק י' סעי' ב, כמו כן בחזון איש החמיר בפירות הדר הנלקטים בשביעית שיש בהם קדושה אבל במה שחנט שביעית ונלקט בשמינית נקט בפשיטות שהולכים אחרי חנטה וממילא נראה שאין חיוב מעשר, ראה שם פרק טו סעי' ז. ומל מקום המחמיר תבוא עליו ברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל