שאלה:
לרב שליט"א שלום רב,
אם אני מלווה לבתי ובעלה סכום כסף גדול לצורך דחוף ולזמן קצר מאד, האם מספיק שאני יחתים אותם על מסמך שהלוואתי ומתי הם יחזירו והם יחתמו לי, כל זאת בלי עדים? האם המסמך הנ"ל יתפוס אם ח"ו ולא עלינו לא יפרע? תודה.
תשובה:
שלום וברכה,
אם את מחתימה את הלווים על שטר שהם לוו הרי זה מועיל שלא יכולים לכפור בהלוואה. ובכך את מקיימת את ההלכה שהמלווה ילווה בשטר.
בהצלחה.
מקורות:
בגמרא ב"מ ע"ב מבואר שצריך להלוות רק על ידי שטר או עדים. וברש"י מבואר שהטעם שצריך שטר או עדים כדי שהלווה לא יכפור בהלוואה במזיד, או שמא ישכח ויכפור בשוגג. וכן מבואר בסמ"ע סימן ע ס"ק א וב. ומבואר שהטעם שצריך שטר כדי שלא יכפור. ולכן אם כותב הלווה שטר בכת"י לא יכול הלווה לכפור, כמבואר בשו"ע סימן סט.
אם אני מבקש מחבר 'תקנה לי חפץ פלוני ואני ישלם לך אח"כ'
האם זה כהלוואה ?
תודה מראש.
שלום, אם הוציא הוצאה עבור חברו בשליחות החבר, הרי זה הלוואה לכל דבר. אולם מסתבר שעל הלוואה כזו אין צורך לכתוב שטר, שהשליח שמחזיק בחפץ שקנה עבור המשלח הוא מוחזק בחפץ ואם המשלח שהוא הלווה יכחיש את ההלוואה השליח לא ימסור לו את החפץ, וא"כ לא יכול להכחיש את ההלוואה, ולכן אין צורך בשטר.
השאר תגובה