לתרומות לחץ כאן

פריטת כסף

שאלה:

אם פרטתי שטר של 100 ש"ח לשטרות וכסף מזומן והפורט טעה ונתן לי יותר מ 100 ש"ח או פחות- בכל מקרה מותר לי להשתמש ב בכסף שניתן לי תמורת הפריטה באופן מיידי עד לסכום של 100 ש"ח- גם לפני שאני מוצא את הפורט כדי להתחשבן ולסדר ביננו את הטעות? אין חשש שרובץ על הכסף הזה (בין אם מדאורייתא או מדרבנן, מידת חסידות או מנהג)- כמו ריבית מכל סוג שהוא או גזל /גניבה/אונאה/הונאה שאוסרים להשתמש בסכום של עד 100 שאצלי במיידית? או שזה שזה שני נידונים נפרדים והסכום עד 100 ש"ח מותר מצד עצמו בכל מקרה?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך להשתמש מיד במאה שקל שקיבלת תמורת המאה שנתת. התוספת שקיבלת אסור לך להשתמש ואתה צריך להחזיר את הנותר לבעלים. אבל המאה הראשונים אתה יכול להשתמש מיד. 

אין כאן איסור גזל או ריבית ולא כל איסור אחר, מאחר ואתה קיבלת כסף בטעות לידך ואתה לא משתמש בכסף.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לוודא ברשותכם שהבנתי נכון- שלוש נקודות:

    1. למרות שהכל היה באותו מעמד פריטת הכסף- לא יתכן שסכום היתר שבטעות נמצא בידי- ימנע ממני שימוש במה שמגיע לי כדין ואין בזה אפילו מראית עין או מיחזי או אבק של בעיה בין אם מדאורייתא או מדרבנן, מידת חסידות או מנהג.
    2. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
    3. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD- או. סי. די.

    האם הבנתי נכון בכל שלושת הנקודות הללו?

  2. שלום,
    אין הבדל בין אשכנזים לספרדים, ואין כאן כל חשש איסור, ואין הבדל בין סוגי הבני אדם. מותר לך להשתמש בכסף שקיבלת ואת הנותר תחזיר לבעלים. ואין מקום לחששות. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל