לתרומות לחץ כאן

יום טוב שני – יציאה של המשפחה לכמה שנים לחו"ל / שכר לימוד מכספי מעשר

שאלה:

שלום רב, אנחנו עושים רילוקיישן למספר שנים לארה"ב ויש לי 2 שאלות שנובעות מכך:

1. החינוך היהודי יקר מאוד (2,000 דולר לכל ילד), יש לנו 3 ילדים – בת בגיל 11.5, בן בגיל 9 ובן נוסף בגיל שנתיים. האם ניתן לשלם את הוצאות החינוך או חלקן מכספי מעשר?
2. אנחנו מתכננים לחזור לארץ לאחר כ-6.5 שנים, אבל בהתאם לנסיבות יתכן שאף נקדים. יש לנו דירה בארץ. איך אנחנו צריכים לנהוג לגבי יו"ט שני? מה הדין במקרה שנשהה בסביבה שאינה יהודית?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

קשה להקל בענין זה לתת את שכר הלימדו מכספי מעשר, ראה כאן מה שכתבנו בהרחבה.

2. כיון שאתם הולכים כל המשפחה הגרעינית יחד, יש לעשות יום טוב שני ככל בני חו"ל, אף שיש לכם דירה בארץ וכוונתכם הכללית לחזור אליה.

מקורות:

במשנה ברורה סי’ תצ”ו ס”ק י”ג כתב, שאדם שבא עם משפחתו ויש לו פרנסה, אף שיש לו דעה עקרונית לחזור לארצו דינו כמקום אליו הגיע. אלא אם כן יש לו סיבה המחייבת אותו לחזור לאחר כמה שנים שאז דינו כבן ארץ ישראל, אמנם יש שפקפקו אם דינו נוהג בזמנינו שקל לעקור ממקום למקום ולא מדובר בטלטולי דרך קשים, אבל במקרה שלך שבאמת אין תוכנית מוגדרת מתי ולמה לחזור אלא רק רעיון ורצון עקרוני כך לעשות, נראה ודאי שכך הוא הדין.

כמו כן, ידועה שיטתו של ערוך השלחן שסבר שכל אדם שעוקר דירתו ליותר מי"ב חודש נחשב בן המקום וצריך לנהוג כמותם יום טוב שני, ואף שאחרוני זמנינו פקפקו בדבריו, הורה הגרי"ש אלישיב שאם מדובר בעקירה ל5 שנים כבר יש בהחלט מקום להסתפק, ואם מדובר בעקירה ל10 שנים ודאי הוא נחשב בן חו"ל לכל דבר וענין. ראה בענין זה בהרחבה בס' יום טוב שני כהלכתו. הטוב ביותר לנתח ביניכם בדיוק מה התוכניות ואז לשוב ולשאול באופן פרטני, אולם מרהיטת הדברים נראה שעליכם לנהוג כבני חו"ל לכל דבר וענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל