שאלה:
ידוע שהחמירו ביו"ט במוקצה ולכן אין לטלטל קליפות אף שראויות למאכל בהמה שאלתי מה הדין בכלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו או מקומו האם גם אסרו או דינו כשבת, אשמח לקבל מקורות לתשובה
תשובה:
אין כל חומרא ביום טוב יותר משבת לגבי כלי שמלאכתו לאיסור, החומרות נאמרו רק לגבי דין נולד והמסתעף ממנו, שבזה יום טוב חמור משבת, כיון שביום טוב הקלו באוכל נפש והיה חשש שזה יגרום להקלות נוספות במלאכות שלא קשורות לכך. המקרה שהזכרת הוא סניף של דין נולד, עצמות שהיו חלק ממאכל אדם ועכשיו בגלל האכילה נעשו בשבת מאכל בהמה, זה קצת נחשב נולד. הנושא שדנו בו הראשונים הוא המסגרת של איסור נולד ביום טוב.
מקורות:
ראה שו"ע סי' תצה סעי' ד ומשנה ברורה שם ס"ק טו, יז ועוד.
אכן, מה שאמרו שחמיר יו"ט משבת זה לגבי מח' רבי יהודה ור"ש (תנאים) שביו"ט קיי"ל כר"י שהחמיר במיאוס ונולד וכו' ולעניין כלי שמל"א הוי בכלל מח' רב יהודה ורבה (אמוראים) ונפסק כרבה ששרי לגופו ומקומו.
— אך עיין במאמר מרדכי סי' תקי'ח סק' ח' שכתב מפורש שכלי שמל"א אסור ביו"ט דקיי"ל כרבי יהודה ולא הבנתי הרי זה רב יהודה ולא רבי יהודה ולא קיי"ל כך
אשמח שהרב יכתוב לי מה ההבנה בדבר
אכן אינני יודע, ומכל מקום כפי שכתב המאמר מרדכי עצמו, לא מצינו למי שהחמיר בכלי שמלאכתו לאיסור ביום טוב.
השאר תגובה