לתרומות לחץ כאן

שיעור ברכה אחרונה על שתייה

שאלה:

שלום
כשאני שותה מים, שבע שלוקים נגיד בודדים, שלוק מפסיק שלוק מפסיק וכן הלאה האם אני חייב בברכה אחרונה? ואז שותה עוד מים באותה ברכה אותו דבר כמו מקודם צריך ברכה אחרונה?

תשובה:

בענין זה מספק אין לברך ברכה אחרונה. האחרונים נחלקו אם שיעור ברכה אחרונה לשתייה הוא גם כדי בכדי אכילת פרס או שהשיעור הוא בכדי שתיית רביעית שזה שתים שלוש לגימות. רק שים לב שיכול להיות שאתה עושה את זה… רביעית זה 86 סמ"ק, מעט פחות מכוס חד פעמית. יכול להיות שאתה עושה זאת בשלוש לגימות ואז לכל הדעות יש חיוב ברכה אחרונה.

מקורות:

אני מעתיק לך מדברי המשנה ברורה סימן רי:

לענין שתיית רביעית אם שתה והפסיק מעט וחזר ושתה עד שהשלים לרביעית יש אומרים דאינו מצטרף וי"א דמצטרף אם לא ששהה מתחלת השתיה עד סוף השתיה יותר מכדי אכילת פרס [מלקמן בסימן תרי"ב ס"י] והגר"א הסכים שם בביאורו דהלכה כדעה זו השניה. והנה לענין שתיית טה"ע וקאפ"ע שהדרך לשתותו כשהוא חם וקשה לשתותו בלא הפסק כדרך שאר משקין כ"א מעט מעט יש מחלוקת רבה בין הפוסקים אם צריך לברך ברכה אחרונה לדעה ראשונה הנ"ל ובמחצית השקל ובח"א מצדדים שלא לברך וכ"כ בדה"ח וכן הוא מנהג העולם. ואנשי מעשה נוהגין שלבסוף שתייתן מניחין כדי שיעור רביעית שיצטנן מעט כדי שיוכל לשתות רביעית בלא הפסק ולברך ברכה אחרונה וטוב לעשות כן כדי לצאת אליבא דכו"ע ובפרט לדעת הגר"א הנ"ל דפסק כדעה שניה דהשיעור הוא כדי אכילת פרס לענין צירוף גם בשתיה בודאי נכון לעשות כן. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל