לתרומות לחץ כאן

ערלה בהעברת שתילים מהמשתלה

שאלה:

לכבוד הרבנים שליט"א שלום רב
קניתי שתיל של עץ לימון ממוכר גוי. כששאלתי את המוכר בן כמה השתיל המוכר אמר שהשתילים מגיעים אליו בגיל 3 ומעלה שרק אז הם מתחילים לתת פירות ואכן העץ עם פירות עליו. לעומת זאת ששאלתי אותו על עץ לימון סיני אחר אמר שהם כבר בשנה הראשונה נותנים פרי. השתיל היה בתוך שק יוטה עם אדמה וכך נראה שגדל . היום שתלתי את העץ בגינה איך אני אמור לחשב את שנות העורלה שלו? בתודה מראש

תשובה:

הבעיה היא שגם אם הצדק איתו, בהעברת השתיל לקרקע הרבה פעמים הגוש מתרופף ושוב האילן לא יכול לחיות בו לבדו בלי להיות בקרקע, ואז ממילא זה נחשב נטיעה חדשה.

כאשר מעבירים עץ ממקום למקום יש שני תנאים כדי שלא נזדקק לספור לו שוב שנות ערלה: 1. העץ יועבר בגוש אדמה שהוא יכול להתקיים בו ותנאי זה מעכב! 2. שלא יהיה מצב שהוא יהיה בכלל עציץ שאינו נקוב [לא להכניס לבית ולכתחילה גם לא לרכב, במקומות שמעבירים שתילים בכמות רבה ויש פיקוח הלכתי, מעבירים במשאית רשת, שכל הזמן יש יניקה מהאדמה, אבל לגבי המעבר הזה ברכב אפשר להקל בדיעבד, אבל חובה לברר שבמשתלה הוא היה בעציץ נקוב ועל אדמה ולא קרקע מרוצפת. הננילון הזה לכאורה הוא עציץ שאינו נקוב כך שיש למנות שוב שנות ערלה].

ראה חזון איש ערלה סי’ ב ס”ק י – יב. וראה בזה בארוכה בילקוט יוסף (ח”ב הלכ’ ערלה פ”ז) ובספר תבואות יוסף (בקיצור ההלכות בתחילת הספר ס”ח) באריכות בכל זה.

כמו כן, חשוב מאוד לדעת אם בכלל ניתן לסמוך על בעלי המשתלה לגבי כמה זמן השתיל אצלם ומתי התחילה נטיעתו.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תושה על התשובה המהירה.
    השתיל היה בתוך שק יוטה נושם לא בתוך ניילון בכלל. ברור שהיה יכול להמשיך לחיות בתוך השק עוד זמן רב. המוכר נראה היה דובר אמת שכן בהתחלה שאלתי אותו בסתמיות גם על הלימון הננסי ואמר שהוא רק בן שנה ולא היה לו אינטרס לשקר דווקא על הלימון אלא אמר בוודאות שכך העצי לימון הרגיל מגיעים בגיל 3 ורק אז מתחילים לתת פירות. כשהוצאתי אותו מהשק נראה בברור שהשורשים שלו נמצאים זמן רב בתוך החול (זה חול ים ולא אדמה רגילה) והוא נשתל כפי שהוא עם החול רק בלי השק. האם הפרטים הללו יכולים להקל ולמנות מהיום עוד שנה אחת בלבד?

  2. אינני יודע אם שק יוטה נושם די בו כדי להחשב נקוב, בדרך כלל צריך נקב של 2-2.5 ס"מ, אמנם יש דעה שאם זה עתיד להנקב על ידי השורשים זה גם נחשב נקוב, ראה מה שדן בזה במנחת שלמה סי' ע אבל אינני יודע הכרעה ברורה בזה.
    ברור שבתוך השק יכול להשאר זמן רב, השאלה אם בעת ההוצאה מהשק זה לא התפורר קצת סביב השורשים.
    תנסה לפנות באתר של בית המדרש אמונת איש בקטע הפרקטי הם מנוסים יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל