לתרומות לחץ כאן

עצי פירות – שמיטה

שאלה:

שלום רב,
לשכננו מספר עצי פירות הדר. העצים גולשים לחצרנו וחלק מהפירות נופלים בחצר ביתנו. לצערנו השכן לא שומר תורה ומצוות ובמהלך שנת השמיטה טיפל בעצים. האם ניתן יהיה לאכול מהפירות הללו? ואם לא, האם בפירות שבכל מקרה נופלים מהעץ ואם לא ישתמשו בהם ירקיבו, ניתן להשתמש?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

 בענין זה של פירות שנעבדו או נשמרו בשמיטה נחלקו הדעות: יש סוברים שהם נאסרים באכילה, כך כתב הרמב"ן ביבמות קכב ב וכן דעת הראב"ד בהשגות על הרי"ף בסוכה דף מ ועוד, ויש סוברים שהם מותרים, כך כתב הרמב"ם בפאר הדור סי' טו. בחזון איש כתב שבעת הצורך ובמקום הפסד ניתן לסמוך על הרמב"ם שהתיר. נראה לי שבשביל כמות קטנה של פירות לא הייתי נכנס לדיון הזה, זה לא נקרא הפסד… מה גם שבכל פרי שמקורו אינו ידוע יכול להיות גם בעיה של ערלה אלא אם כן אתם יודעים שאין לו נטיעות מהשנים האחרונות.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה!
    הם לא עורלה, אנחנו כבר 5 שנים איתם, והם עצים גדולים מאוד… והיתרון של הפירות האלו שהם אורגניים ללא ריסוס ומדובר על מגוון של פירות (לימונים, קלמנטינות, תפוזים, אשכוליות אדומות) איכותיים מאוד. בשנים הקודמות, בהסכמתו של השכן כמובן צרכנו אותם במשך כל העונה (אז לא מדובר בכמות קטנה). כמובן שאם הנטייה היא לאסור, נסתדר בעז"ה. השאלה באמת במצב כזה מה הדין..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל