לתרומות לחץ כאן

והדרת פני זקן – מתי וכמה פעמים?

שאלה:

לכבוד הרב,

בבית בו אני מתפלל, יש רוב אנשים מבוגרים מעל גיל 70 (גם מעל 60).
הבית הכנסת צר מאוד וקטן.
הרבה מהתפללים המבוגרים, הרבה פעמים "מטיילים" בבית הכנסת (אם זה במהלך התפילה , באמצע דרשה וגם לפני התפילה).
יש גם אברכים שמתפללים מדי פעם.
לרוב אין קימה וגם לא הידור כאשר המתפללים המבוגרים עוברים (גם לא האברכים), אולי מלבד זקן מופלג שעובר שלפעמים עושים הידור.

לא היה מבוגר שהקפיד על כך וגם הרבי של בית הכנסת לא העיר פעם על הנושא (הוא בעצמו מבוגר, ומאוד מקפיד על משמעת בבית הכנסת כמו דיבורים, הפרעות וכו').

השאלה שלי:
אם אני אנהג כיוצא דופן, זה נראה משונה, וגם הרבה פעמים זה מפריע (אם זה למשל שעוברים במהלך דרשה, אז גם שקמים, בגלל שבית הכנסת צר, זה מפריע שפתאום מישהו קם), אם אני לא עומד או עושה הידור, זה נחשב שעובר על מצוות עשה?

תשובה:

שלום רב.

נחלקו הפוסקים בשאלה זו לענין קימה בפני אביו ואמו ורבו, אם צריך לקום בכל פעם ופעם או רק ב’ פעמים ביום שחרית וערבית, ובאדם זקן נראה שלכולי עלמא אינו צריך לקום אלא ב’ פעמים ביום [ואגב החיוב הוא רק בזקן בן שבעים ומעלה]. לכן החיוב רק בתחילת התפילה כשבאים או בלילה כשיוצאים ולא כל פעם שעוברים סתם במעבר, ובודאי לא באמצע שיעור.

מקורות:

בגמרא קידושין לג,ב נפסק דין זה לענין תלמיד חכם, ונחלקו הראשונים שם אם לפסוק דין זה הלכה למעשה, וברמ”א סי’ רמ”ב סט”ז הביא דין זה בשם יש אומרים, ופסק שאינו חייב לקום בכל פעם (ע”ש בש”ך שכתב ששינה מלשון הרמב”ם), ובחיי אדם כלל ס”ז ס”ז כתב שהוא הדין לענין אביו ואמו, ועי’ בערוך השולחן שם סכ”ד שהסתפק בזה, ובשבט הלוי חלק ה’ סימן ק”ל כתב שבאדם זקן אינו חייב לקום בכל פעם לכולי עלמא, אמנם בספר חסידים סי’ כ”ג כתב שגם הרואה אדם זקן חייב לקום אפילו מאה פעמים ביום, אך נראה שכוונתו לתלמיד חכם.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לכבוד הרב,

    1.אם אני באמצע התפילה (לא לחש, אלה מזמורים, ק"ש או בזמן שקוראים בספר תורה).
    אחד המבוגרים קם לקחת חפץ וכו' והוא יושב לידי, אני צריך לעמוד (שהגעתי הוא ישב ולכן לא עמדתי עדיין לכבודו)?

    2. זה אומר שיש לקום עבור כל זקן בנפרד פעם בבוקר ופעם בלילה?

    3. כאשר אני עומד, צריך לעמוד רק שנכנס ב-4 אמותיי וברגע שיצא חוזר לשבת? מה עושים כאשר הוא מחליט לעמוד (לא יוצא דופן הדבר בביה"כ) ישר לחזור לשבת שאני שם לב שהמבוגר לא חוזר לשבת (למרות שעדיין ב-4 אמותיי)?

    4. ואם אני זה היחיד שנוהג כך, למרות שיש יותר מלומדים ממני ויותר גדולים, אין בזה משהו בעייתי (כלומר יש להתייחס לזה שכולם בעצם עוברים על מצוות עשה, ולכן אין לי כל היתר לא לעמוד מפניהם כיוון שאחרים עוברים על מצווה זו)?

    תודה

  2. לכבוד הרב,
    לסיכום אם הבנתי היטב, אז בבית הכנסת , כל מתפלל מעל גיל 70 שנכנס לבית הכנסת אני צריך לעמוד מלוא קומה שמגיע קרוב אליי ( פעם אחת בבוקר ופעם אחת בלילה כאשר אני רואה אותו נכנס לבית הכנסת, או כאשר הוא יוצא ואני עדיין יושב)?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל