לתרומות לחץ כאן

האם המזוזות נכללות במכירת הבית

שאלה:

שלום וברכה
קניתי בית מיהודי ירא שמים עם תכנון לשפץ אותה ואח"כ להשכירה, כדי לשפץ את הבית הוצרכתי להוציא את המזוזות ממקומם ועכשיו המוכר תובע אותי שאני יחזיר לו המזוזות שלו, כי בהתחלה כיון שההלכה היא שאי אפשר להוציא את המזוזות א"כ לא היה אופציה אחרת מלהשאיר אותם שם, אבל עכשיו שהוציתי אותם, תובע המוכר להחזירם.
יש להדגיש דבשעת המכירה לא הוזכר שום הסכם על המזוזות.
מה הדין האם אני צריך להחזיר לו המזוזות ולמה (מקורות).

תשובה:

שלום וברכה,

אסור למוכר להוציא את המזוזות בזמן שיוצא מהבית [משום סכנה], ולכן אם מכר את הבית ולא דובר על המזוזות סובר בשו"ת שיבת ציון שהמכירה חלה גם על המזוזות. 

אם המוכר מתנה שלא מוכר את המזוזות, והקונה עקר את המזוזות לצורך שיפוצים או לצורך בדיקת המזוזות, אסור לקונה להחזיר את המזוזות של המוכר אלא צריך להשיבם למוכר. 

במקרה שלך שבזמן המכירה לא דובר על המזוזות הרי המזוזות כלולים במכירת הבית, ואין המוכר יכול לדרוש את המזוזות בזמן שהקונה הסיר את המזוזות לצורך שיפוצים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בשו"ת שיבת ציון סימן קי והובא בפת"ש יו"ד סימן רצא ס"ק ח. ובפת"ש חו"מ סימן ריד ס"ק ה, שכתב שכיון שאסור למוכר להוציא את המזוזות כשיוצא מהבית, הרי המזוזות נכללות במכירת הבית.

אלא שאם מתנה המוכר שהמזוזות לא נמכרות במכירת הבית, אין המזוזות בכלל. ואז אם הקונה יעקור את המזוזות לצורך מסוים, לא יוכל לחזור ולקובעם בביתו מאחר והמזוזות שייכות למוכר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל