לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שימוש בקרטון בשבת לנקיון הנעליים

שאלה:

שלום,
אני אוהב לשים בתוך הבית ליד דלת הכניסה חתיכת קרטון וכל מי שנכנס אחרי שיורד גשם משפשף את הנעליים שלו בקרטון כי הקרטון הוא חומר טוב לניקוי הנעליים מהרטיבות וכל הלכלוכים שיש בנעליים. האם יש בעיה להשתמש בזה בשבת בגלל סחיטה או משהו אחר? תודה

תשובה:

הבעיה היא מוקצה, לא כל כך סחיטה. הקרטון הוא בעצם זבל ואינו מיועד לזה, לכן רק אם היה מיוחד לכך לעולם – כלומר עד שיתכלה לאחר זמן ולאחר כמה וכמה שימושים, זה לא מוקצה, אבל ככל שכל פעם שמים קרטון אחר זה לא מועיל.

מקורות:

לגבי ייחוד מוקצה לשימוש באופן המותר חילקו הפוסקים בין דבר שדרך העולם לייחדו לשימוש זה , שבזה נחלקו אם די לייחדו לשימוש שבת אחת או שצריך לייחדו לכך לעולם, ולהלכה הקל בזה המשנה ברורה, לבין כלי שאין דרך לייחדו לשימוש זה, שודאי לא מועיל אלא אם כן ייחדו לעולם. בענין זה ראה במשנה ברורה סי' שח בסעיף כב. ממילא, כיון שאין דרך לייחד קרטון לנקיון נעליים יש להחליט שזה שימושו הקבוע. כמו כן, לגבי דבר שאנשים כלל לא נוהגים לייחדו לעולם לשימוש אחר מזה המיועד לו לכתחילה, נחלקו הדעות האם מועיל לו ייחוד לעולם וכנ"ל, שאפילו ייחוד לעולם לא יועיל כיון שאין דרך העולם לעשות זאת.

 

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אבל גם אם לא מייחד, הרי משתמש בקרטון ברגליו ואולי נחשב בכלל טלטול בגופו שמותר אפילו לדבר האסור (וכאן בדידן הוא לצורך דבר המותר)?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל