שאלה:
שלום.
שומר שבת קידש על היין, ואז מחלק מיינו שבכוסו למספר כוסות ומעבירן לסועדים, כאשר חלקם גויים או מחללי שבת, אשר מעבירים את הכוסות הלאה לאורך השולחן אל הסועדים.
האם היין שבכוסות המועברות מותר בשתיה ?, אף שגוי או מחלל שבת העבירן וטילטלן בידו ?
תודה
תשובה:
עדיף להביא יין מבושל שאין בו חשש זה. אבל למעשה, אם הכוסית אינה מלאה ואין חשש שנגע ביין עצמו, והוא רק העביר אותו ולא שכשכו, והכל היה לעיני הישראל, מותר לשתות.
מקורות:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות יין נסך סימן קכה סעיף י
היה נושא כלי פתוח ובו יין, וישראל הולך אחריו, אם הוא חסר ולא שכשכו, מותר בשתייה. (וי"א דאפילו שכשכו בכלי, שרי כאן) (רשב"א והראב"ד והרא"ש) (וכן עיקר). ואם הוא מלא, אסור בהנאה שמא נגע בו. ואם הישראל הולך בצדו ונטר ליה, אפילו מלא מותר שא"א לו ליגע שלא יראנו. ואם היה נושא הכלי במוט בשנים, אפילו מלא והישראל הולך אחריו, מותר. וה"ה לנושא דלי דרך טבעתו (תוספות וסה"ת וסמ"ק) הגה: ובלבד שהישראל סייעו כשהכניס המוט בטבעת הכלי (מרדכי בשם ראבי"ה), או שראה כשהכניסו העובד כוכבים שלא נגע.