שאלה:
שלום רב,
מה הבעיה ההלכתית בלעלות להר הבית?
הרי אף אלו שעולים מתרחקים רבות מאזור מחנה שכינה
אמנם הרב זצ"ל אסר ועוד רבנים מהתקופה ההיא אבל בימנו אם נעודד עליה להר הבית יתכן שזו תהיה הדרך היחידה שאנשים יעלו בטהרה.
תשובה:
שלום וברכה
יש שלוש סיבות יסודיות להתנגדות אגב של כל גדולי הדורות, ולא רק הרב קוק זצ"ל, וגם בזמנינו רוב ככל הרבנים מתנגדים לכך.
1. יש לנו תמיד אי ודאות גמורה בזיהוי המקומות, וכיון שאין שום מצוה בעלייה לשם, אין לנו להכנס לחשש איסור כרת ולסמוך על מחקרים שאין בהם רציפות, ללא כל טעם.
2. כל עלייה בטהרה גוררת אחרי כאלו שעולים בטומאה, הן מבחינת ליווי ואבטחה הן בגלל שזה מעודד אנשים חילונים או עמי ארצות שיעלו אף הם. הרצון הוא שלא יעלו כלל ואז גם בטומאה לא יעלו.
3. נוצר היום מצב שאצל כלל האומה המוסלמית העלייה להר הבית היא סדין אדום, הדבר הזה גובה דמים רבים יקרים ומיותרים של חיים צעירים שנגדעו בגלל ליבוי השנאה. התובנה כביכול בעלייה יש כיבוש אינה נכונה ואינה מידתית, אנחנו מספיק חזקים כאן גם כך, עלייה כזו שאינה מוסיפה כלום בשליטה במקום ולא מועילה כלום [וגם אם יש בה תועלת כל שהיא אין הצר שווה בנזק המלך, היא לא ביחס לנזק], והיא רק גורמת לכחצי מליארד מוסלמים לשנוא אותנו יותר, היא נותנת גיבוי עולמי למרצחים ורוח גבית אדירה. במובן הזה מי שעולה להר הבית, בעיני לפחות, גורם לשפך דם נקי בישראל.
בשורות טובות.
על זה נאמר בנביא "כי תבאו לראות פני מי בקש זאת מידכם רמס חצרי".
כל הרצון לעלות להר הבית זה ודאי לא מצד הקדושה, אפשר לראות את זה מהלהיטות של עמי הארץ שעולים לשם וממש מוסרים נפש כדי להיות שם.
אם הגר"א אמר לגר"ח לא לפתוח את ישיבת וולוז'ין בהתחלה כי הוא היה להוט מדי ולכן הוא חשש שזה לא מצד הקדושה, ק"ו בן בנו של ק"ו עלייה להר הבית שיש בזה הרבה בעיות כמו שהרב ציין ועוד.
חוץ מזה שכל גדולי הדור חושבים אחרת, עיין סמ"ע בחושן משפט סימן ג ס"ק יג.
השאר תגובה