לתרומות לחץ כאן

מתווך שמרמה את הלקוח

שאלה:

לכבוד הרבנים שליט"א
ראובן עוסק במכירת משחקים, ושמעון שגם עובד בזה הציע לו, שהוא מכיר מפעל בסין שגם מוכרים משחקים, וסיכמו ביניהם עיסקא ששמעון ימכור לראובן משחקים אלו בסין והוא רק ירויח 7% ולא יותר. לאחר כמה ימים התברר ששמעון התנהג ברמאות והיה רוצה להרויח בעיסקא זו יותר מ10 % בלי ידיעת ראובן, ועכשיו שנודע דבר זה לראובן, רוצה לסלק את שמעון מהתמונה, ולהתעסק ישר עם המפעל.
השאלה היא אם יכול לעשות דבר זה, או שמא כיון שקיבל המידע זו של המפעל בסין רק באמצעות שמעון, חייב לשלם לו לפחות דמי תיווך, או דלמא כיון שהתנהג ברמאות בטל עיסקא זו, ועכשיו נחשב כעיסקא חדשה בלי אמצעות שמעון.

תשובה:

שלום וברכה,

ראובן חייב לשלם לשמעון דמי תיווך, אולם מאחר והתברר ששמעון מרמה את ראובן ולוקח דמי תיווך מעבר למסוכם, ראובן יכול להפסיק לעבוד עם שמעון ויכול לעבוד מול החברה בצורה פרטית, וישלם לשמעון דמי תיווך לפי המקובל לתת עבור עסקה כזו.

בהצלחה.

מקורות:

מקורות:

ראה עוד בספר משפטי יושר בפרק י שהאריך לדון ולבאר דיני רמאות במתווך. והסביר שם בפתיחה שיש על המתווך עצמו כמה איסור איסור נתינת עצה שאינה הוגנת ואיסור גניבת דעת, וכן במקרים מסוימים עלול להיכשל באיסור גזילה ממש. וכתב שם כמה דינים חשובים שאם המתווך ניסה לרמות את הקונה אות המוכר אין שום תוקף להסכם שסיכמו עם המתווך והם יכולים להמשיך בעסקא לבדם או על ידי מתווך אחר. ואם העסקה ביניהם תגמר בסוף בלא השתתפות המתווך הרמאי הם יצטרכו לשלם לו רק שליש מדמי התיווך כדין מתחיל.

עוד כתב שם שמתווך שאמר למוכר שלא יצליח למצוא קונה במחיר שהוא דורש ויעץ לו להוריד את המחיר ואחר כך התברר שהיה קונה במחיר גבוה רק שהעדיף המתווך למכור לקונה שמשלם לו יותר, יש אומרים שהמוכר יכול לבטל את המקח, ויש אומרים שאף שעבר על לפני עוור המקח קיים, ומכל מקום לדעה זאת אין צריך המוכר לשלם למתווך. ומסקנתו שם שלא רק שאין המתווך מקבל שכר אלא חייב לשלם למוכר את הנזק שגרם לו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל