לתרומות לחץ כאן

ברכות בדברים הבאים מחמת הסעודה

שאלה:

בס"ד

שלום וברכה,

יש לי מספר שאלות:

1. האם יצאתי ידי חובה כאשר נטלתי את הלולב ביד ימין ולאחר מכן ברכתי עליו "על נטילת לולב", ואז לקחתי את האתרוג וברכתי על הלולב והאתרוג את ברכת "שהחיינו".

2. אם לא נענעתי את הלולב אחרי הברכה ורק בהלל פעם ראשונה נענעתי, האם זה בסדר?

3. אם אני נמצא בסעודה ללא לחם וברכתי "בורא פרי העץ" על זיתים מבושלים, ולאחר הסעודה הגישו פירות האם צריך לברך "בורא פרי העץ" פעם נוספת?
במידה ולא מברכים "העץ" כי הוא נפטר בברכה הראשונה, אבל הפרי שהגישו לאחר הסעודה הוא "פרי חדש" האם אפשר לברך עליו רק ברכת "שהחיינו"?

תודה רבה .

אייל

תשובה:

1,2. יצאת ידי חובה. להבא תדקדק יותר לעשות הכל כפי המנהג אבל זה לא מעכב.

3. יש כאן כמה נקודות לברר: ראשית האם בכלל צריך היה לברך על הזיתים המבושלים. גם כשאין פת אם לא אוכלים אותם כדבר בפני עצמו אלא כטפל ומיטבל למשהו אחר, נגיד לקרקרים וכדומה, אין לברך על זה. במידה וצריך לברך זה פוטר גם את הפרי שיאכל אחר כך ומברך רק שהחיינו. במידה ולא בירכת על פרי בפירוש אלא אכלת את הזיתים ללא ברכה כי בירכת על הלחם, לחם לא פוטר פירות הנאכלים לקינוח, אלא רק מאכלים הנאכלים לשובע. לכן מברכים על פרי הבא לקינוח בסוף סעודת פת. 

חג שמח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. משמע להבנתי הדלה מדברי כבוד הרב שליט"א שאם ברכו בפה”ע על הטפל, מעבר לכך שזה היה ברכה לבטלה זה גם לא פטר את הפרי בסוף הסעודה ויש לבר7בשנית. האם הבנתי נכון את דברי כבודו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל