לתרומות לחץ כאן

סוכה ברחוב – מצטער וגדריו / הולכי דרכים בסוכות

שאלה:

שלום אני גר בבית על קומות (אין אפשרות להקים סוכה במרפסת – לפחות לא כשרה…) וכל שנה אנו והשכנים בונים סוכה למטה ברחוב.
בדר"כ בלילה הראשון אנחנו אוכלים שם את ארוחת החג עם השכנים יחדיו שזה בעצמו הינדוס רציני – לחכות למעלית שבת (בתקווה שכיוונו אותה נכון) להוריד את הכל בעגלה, לרדת, לשכוח כמה דברים, לעלות, להביא ולרדת שוב ובנוסף לאחר הסעודה להוריד תה ועוגות ועוגיות וספרים ומשחקים…

מבחינת שינה אחרי כמה ניסיונות משנים קודמות אני יודע שגם זה לא כל כך קל לישון שם מבחינת רעש, אנשים שעוברים, מכוניות, בעלי חיים, המוזרות של להסתובב ברחוב עם מזרונים וכריות ובכלל עצם המחשבה והעובדה של השינה ברחוב ושאנשים עוברים ורואים אותך ישן לא מרגיש לי בנח בכלל חוץ מעניין הקור והזבובים…

שאלותיי הם:
1. האם אני מחויב לישון בסוכה או שמא פטור מדין מצטער?

2. האם אני חייב לנסות כל שנה מחדש לישון בסוכה ואז לעלות מדין מצטער (אם אכן פטור עקב כך) או שאין צורך ועקב ניסיון של שנים כבר ישר לפטור את עצמי?

3. האם אני מחויב לאכול בסוכה כל ארוחה עם לחם? בדר"כ כל שנה אנחנו מקיימים את הארוחות שאוכלים ביחד בסוכה זה יוצא בשבת והיום טוב עצמו במהלך חול המועד אנחנו לא אוכלים שם…

4. אם אני פטור זה מדין מצטער אשמח לפירוט?

5. מה כל אדם שגר בבית על קומות שלא בונה סוכה ברחוב האם הוא פטור מדין מצטער (או משהו אחר)?

6. האם מבחינה הלכתית יש משמעות לבניית הסוכה שלנו או שעדיף לא לבנות בכלל ואז נהיה פטורים ועצם בניית הסוכה מחייבת אותנו?
(כוונתי היא לא למחלוקת השו"ע רמ"א אלא לשאלת החיוב שלנו)
כאילו האם יש משמעות הלכתית שיש סוכה לידינו או שאין?

7. אם אין לי אפשרות לישון בסוכה האם מותר להכנס לסוכה של שכנים או מישהו אחר ללא ידיעתו ולישון שם או לאכול סוכה שנמצאת ברחוב לא בבית פרטי?

8. האם בשבת סוכה האם דין רשות היחיד?

9. מה קורה בטיולים (בהנחה שכבר מטיילים) שאין סוכה בסביבה האם אפשר לאכול לחם לא בסוכה? ולישון לא בסוכה? ולשבת במסעדה שאין בה סוכה?

סליחה על חפירה,
פשוט החלטתי טיפה לחקור את העניין הפעם…
ותודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

1. ראשית נאמר את הכלל והוא כבר ישיב לרוב שאלותיך.

פטור מצטער נאמר רק לגבי אדם שעשה כל מה שיוכל ובנה סוכה שאמורה להיות מספיקה לו לחג לכל השימושים והכל טוב, ואז פתאום נהיה שמש או זבובים. אבל אדם שבנה סוכתו במקום שהוא יודע שיש זבובים או גנבים וכדומה, אין לו פטור מצטער, למרות שמבחינת עצם המצב זה עונה לכל הגדרות מצטער. לכן החשיבה שלך צריכה להיות הפוכה לגמרי לפי דעתי, אנחנו חיים במדינת היהודים והכל טוב, לשנה הבאה תיקח איזה אלף ש"ח או קצת יותר, תבנה סוכה נאה מעץ עם דלת נוחה, אתה מרגיש ברחוב כנראה שזה סדינים, תשים שם שולחן נחמד מתקפל וכמה כסאות כתר ומיטה מתקפלת, תאכלו שם לבד את כל ארוחות החג, בודאי אלו שעם פת, אבל גם מה שלא פת לכתחילה יש לאכול בסוכה, תקשטו אותה יפה כמו כל היהודים, ובעזרת ה' יהיה לך גם נוח לישון שם. כמובן השימוש בכלים חד פעמיים וכו', כל מה שיכול להקל בהבאת הארוחות.

2. סוכה היא רשות היחיד, אין לפלוש לסוכה של אנשים אחרים בלי רשות, אבל אפשר לבקש רשות…

3. בפוסקים דנו לגבי דין הולכי דרכים שפטורים מן הסוכה האם דין זה נאמר גם בטיול וכידוע נחלקו בזה הדעות [הגר"מ פיינשטין ולעומתו הגרי"ש אלישיב], אבל ודאי אין לעשות כך למעשה, מעבר לשיטות האוסרות, גם בדרך כלל יש אפשרות דחוקה לישון או לאכול באיזו סוכת בית כנסת או אצל שכנים ואז כבר בטל הנושא. לאכול במסעדה ללא סוכה ודאי אסור גם מצד הסוכה וגם בהכרח מסעדה כזו אין לה הכשר ראוי, ולא אוכלים אוכל שאינו תחת השגחה ראויה…

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות סוכה סימן תרמ סעיף ד

מצטער פטור מן הסוכה, הוא ולא משמשיו (אבל בלילה ראשונה אפי' מצטער חייב לאכול שם כזית) (כל בו); איזהו מצטער, זה שאינו יכול לישן בסוכה מפני הרוח, או מפני הזבובים והפרעושים וכיוצא בהם, או מפני הריח; ודוקא שבא לו הצער במקרה, אחר שעשה שם הסוכה, אבל אין לו לעשות סוכתו לכתחלה במקום הריח או הרוח ולומר: מצטער אני. הגה: ואם עשאה מתחלה במקום שמצטער באכילה או בשתייה או בשינה, או שא"א לו לעשות אחד מהם בסוכה מחמת דמתיירא מלסטים או גנבים כשהוא בסוכה, אינו יוצא באותה סוכה כלל, אפי' בדברים שלא מצטער בהם, דלא הויא כעין דירה שיוכל לעשות שם כל צרכיו (מרדכי פרק הישן). מי שכבו לו הנרות בסוכה, בשבת, ויש לו נר בביתו, מותר לצאת מן הסוכה כדי לאכול במקום נר, וא"צ לילך לסוכת חבירו שיש שם נר, אם יש טורח גדול בדבר (ת"ה סי' נ"ג /צ"ג/ ופסקיו סי' קנ"ח); ואם בא רוח לכבות הנרות בסוכה, מותר לפרוס סדין או בגד מן הצד, אבל לא תחת הסכך (א"ז). מי שלא יוכל לישן בסוכה מחמת שצר לו בפישוט ידיו ורגליו, לא מקרי מצטער, וחייב לישן שם אף על גב דצריך לכפוף ידיו ורגליו (ת"ה סימן צ"ב), ולא יוכל אדם לומר: מצטער אני, אלא בדבר שדרך בני אדם להצטער בו (טור); ואין המצטער פטור אלא אם ינצל עצמו מן הצער, אבל בלא"ה חייב לישב בסוכה אף על גב דמצטער. (מרדכי פרק הישן). 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב נתן תשובה כללית לעניין מצטער.
    אך מהו הדין של דייר בבניין משותף המתגורר בקומה גבוהה ואין לו אפשרות לבנות סוכה לא בחצר הבניין ולא ברחוב.
    וגם לא אפשרי (לא נייד) ללכת לסוכת ביה"כ שגם אינו סמוך לביתו.
    האם עליו להתנזר כל 7 ימי החג ממאכל של לחם ומזונות בשל היעדר סוכה?
    והאם קיים הבדל בין ספרדים לאשכנזים?

  2. אדם חייב לדאוג שתהיה לו סוכה גם אם זה כרוך בממון, כמו להתארח במקום שיש שם סוכה, על מצוה אדם חייב לתת עד חומש ממונו. אין לזה קשר עם הנושא של מצטער לכאורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל