לתרומות לחץ כאן

מצטער בשינה בסוכה

שאלה:

לעניין שינה בסוכה השאלה היא האם מי שיש לידו שכנים המרעישים בשעות לילה לעיתים,והוא רגיש בשינה אפילו בביתו מרעשים,ואותם שכנים מרעישים מחצות הלילה לדוגמה, כך לפתע עושים רעשים של דיבורים ומוזיקה,בחצר הסמוכה , ואינו יכול לישון מחמת זה בסוכה מחמת הרעשים המפתיעים הללו ותלך לו השינה, והוא עדין בשינה כפי שציינתי , אף על פי שיכול לדחוק את עצמו ולהתאמץ , ולנסות לישון ולנמנם בסוכה כמה שעות כגון שעתיים בודדות , אבל כמובן ישן פחות משעות שינה הרגילות שלו , וככה יצטרך לישון ולהשלים שעות שינה למחרת כל היום בסוכה, ככה שגם ללמוד תורה בסוכה לא יוכל , ולתפקד רגיל, בקיצור,האם זה נכנס לגדר מצטער פטור מן השינה בסוכה? ומראש יכול למנוע את עצמו ולישון בבית, או שכל יום יבדוק אם יכול לישון ואם לא לפי המצב,או שאין צורך,ודבר שני אם הוא אדם בעל בשר , שצריך מיטה רחבה אורטפדי וחזקה ונוחה לישון בה ואינו יכול להוריד את המיטה החזקה אל הסוכה , ואם הוא ישן במיטה מתקפלת הפשוטה , יהיה לו כאבים בגב, ובעצמות, וקושי גדול וסבל וכוליי,אולם יכול לדחוק את עצמו אבל יגרום לו הרבה קושי, וצער וממילא למחרת יתפקד בקושי ובחולשה , האם דינו כמצטער שפטור מן השינה בסוכה.

תשובה:

שלום וברכה

מיטה טובה יש לטרוח ולהוריד לסוכה, גם אם אינה ממש כמו זו של הבית, לגבי דין מצטער, אם אכן המצב הוא כזה שאינו ישן שם, מחמת הרעש וזה מפריע במשך היום, וזה קבוע, אז יש בזה את הכלל של מצטער הפטור מן הסוכה. הבעיה היא שיש לנו כלל בדיני מצטער, שאדם שעושה סוכתו במקום זבובים [או לצורך הענין במקום שיש רעש] כיון שעשה כך לכתחילה זה לא פוטר אותו מהסוכה והוא צריך לעשות זוכתו במקום אחר, לכן עד כמה שתחליט שזה צער בשבילך שם, אתה צריך למצוא מקום אחר שקט יותר בשביל הסוכה, גם אם היא תהיה מרוחקת יותר מהבית… ויש דעות שסוכה שמצטערים בה בלילה לא יוצאים בה ידי חובה גם ביום אם זה לא מקרה אלא נעשתה כך לכתחילה. לכן אני חושב שיש לשנות את הגישה, לקנות אטמי אוזניים טובים ולקבוע שאין כאן צער ואפשר לישון ובעזרת ה' תצליח. 

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות סוכה סימן תרמ סעיף ד

מצטער פטור מן הסוכה, הוא ולא משמשיו (אבל בלילה ראשונה אפי' מצטער חייב לאכול שם כזית) (כל בו); איזהו מצטער, זה שאינו יכול לישן בסוכה מפני הרוח, או מפני הזבובים והפרעושים וכיוצא בהם, או מפני הריח; ודוקא שבא לו הצער במקרה, אחר שעשה שם הסוכה, אבל אין לו לעשות סוכתו לכתחלה במקום הריח או הרוח ולומר: מצטער אני. הגה: ואם עשאה מתחלה במקום שמצטער באכילה או בשתייה או בשינה, או שא"א לו לעשות אחד מהם בסוכה מחמת דמתיירא מלסטים או גנבים כשהוא בסוכה, אינו יוצא באותה סוכה כלל, אפי' בדברים שלא מצטער בהם, דלא הויא כעין דירה שיוכל לעשות שם כל צרכיו (מרדכי פרק הישן). 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה זאת אומרת לעשות את הסוכה רחוק מהבית?
    איפה. אני חושב שלישון בסוכה במקום שבכלל לא מרגיש בו שייכות זה ודאי מצטער. זה מוזר לבנות סוכה לא בבניין או בחצר שלך או של הוריך… ומחילה העל הארה… כך נ"ל.

  2. אולי.
    אבל עדיין אני שואל: פעם מישהו לקחת סוכה בנה אותה בבניין לא לו? אולי בערים חרדיות יכול להיות? אצלינו בפריפרייה לא שמענו מעולם. הלכתית ממונית מותר "לפלוש" לבניין אחר ולהקים סוכה עם כל המשתמע מכך?….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל