לתרומות לחץ כאן

פח בתוך מגרה

שאלה:

האם מותר לפתוח בשבת מגרה שבתוכה פח
או שזה בסיס לדבר האסור

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש כאן שתי חששות: חשש לגבי המגירה עצמה, שכן עד כמה שהפח הוא מוקצה המגירה תחשב בסיס לדבר האסור, ונמצא שבפתיחתה אתה מטלטל מוקצה בידים. חשש לגבי הפח, כלומר, אף אם מאיזו סיבה לא נגדיר את המגירה כבסיס לדבר האסור, כאשר הטלטול נעשה לצורך השימוש בפח, אם הוא מוקצה אזי זה נחשב טלטול מן הצד לצורך דבר האסור שהחמירו בו הפוסקים.

הבעיה, שגם להשליך לתוכו דבר בערב שבת לא כל כך מועיל, כי ברגע שאתה שם משהו בפח אתה בעצם מגדיר את הדבר כפסולת והוא עצמו נעשה מוקצה… ולכן צריך שיהיה ריק בערב שבת ולהשליך לתוכו בשבת תחילה דבר שאינו מוקצה השווה יותר מהמוקצה שיושלך אחר כך.

לכן, הכי נוח, שהפח לא יהיה בשבת בתוך הארון [זה אגב יאפשר גם את ריקונו במידה והוא עולה על גדותיו ומפריע או יש בו ריח, מדין גרף של רעי, אבל כשהוא בארון, אין היתר לפנותו בשבת בדרך כלל].

מקורות:

ראה בהרחבה בארחות שבת פרק יט הערה תלו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. על זה מועיל הכלל של אין מוקצה לחצי שבת, שדבר שבמהותו אינו מוקצה ונעשה מוקצה רק בגלל שבחרת להשליכו לאשפה, אינו נעשה כזה אלא אם כן השלכתו בערב שבת. ראה שם.

  2. מה ההבדיל בין שאר הדברים המושלחים שנעשים מוקצה
    דהרי הכלל של אין מוקצה להצי שבת הוא כשחזר ונעשה ראוי אבל בעודו מוקצה הוא מוקצה

  3. הדבר במהותו הרי אינו מוקצה, מה שהופך אותו למוקצה הוא מה שהשלכת אותו לפח כלומר דעתך, הכלל של אין מוקצה לחצי שבת כולל את כל הדברים שתלויים בקביעת דעתו של האדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל