לתרומות לחץ כאן

יעוץ והכוונה בדרכי הפסיקה

שאלה:

אני גדלתי בבית שפוסקים ברוב ההלכות כרב עובדיה זצ"ל, וכן כל ההוי הוא היה מאוד ספרדי, שירים מנהגים, הסתכלות השקפה. כמו שבכל סגנון וזרם יש דברים מיוחדים, גם בזה חד משמעית.
אך אני גדלתי והתחתנתי ופחות התחברתי לדרך הזו, אני מעריך מכבד מאוד, אבל לא מחובר. לא למנטליות המאוד ספרדית ולא לפסיקה סביב פוסק אחד וזהו, ובכלל לא להשקפה, אלא יותר להשקפה הליטאית, ושוב כל הדרכים כשרות.
שאלתי היא בעניין ההלכה, אני לא מחפש להשתכנאז (זאת למרות שאשתי אשכנזיה), אלא אני רוצה נטרליות ללא שיוך מגזרי מובהק, וכמובן בגדרים ההלכתים.
קו השקפה ליטאי, איזה סגנון ספרי הלכה מתאים לי לפסוק (אני מעיין בהכל כולל בספרי מרן הרב עובדיה), אך רוצה פסיקה שמתפרסת על כמה ספרים ופוסקים, כשאני יוכל להחמיר ינקוט כמותם ובמקום שצריך להקל ינקוט כמותם, זה אופי נפשי שקשה לי להיות מקובע למשהו אחד, וגם אם הייתי גדל ברסלב, או חזונישניק, הייתי שואל את אותו שאלה.
הבית שלי כעת קצת מעורפל בעניין הזה, ההשקפה שלי תמיד היתה חזקה, אך העניין ההלכתי מאוד מבולבל, מקווה שהובנתי
סליחה על האריכות, תודה מראש!!!

תשובה:

שלום וברכה

אתה בעצם צריך לנהוג כמנהגי ספרד כי זה מנהג אבותיך, זה ברור. לגבי דרך הפסיקה, למעשה הקו ההלכתי התואם מבט אשכנזי ליטאי מבחינת דרכי הפסיקה ואופי החשיבה הוא של הגרב"צ אבא שאול באור לציון ותלמידיו, יש לוח שנתי של חברת אהבת שלום שערך אותו ידידי הגאון רבי שלום יצחק טוויל, שהוא מיוסד על דרך חשיבה זו ועל פי פסקי החיד"א ובן איש חי ומנהגי הספרדים הקדומים, נראה לי שתמצא את התשובה לשאלתך בסגנון הזה. כך שאם זה מה שמושך אותך, ודאי אתה רשאי ללכת על פי פסיקה זו. הנושא שאמרת לא להיות מקובע לספר אחד לא מובן לי עד הסוף, אבל אם כוונתך שאינך רוצה רב מסויים אז אכן זו הדרך, כי היא מרכזת בעצם מה שנהגו בו חכמי הספרדים מדורות ומטבע הדברים לא מדובר בדרך שמתווה רב פוסק אחד. העיקר שלא תחליט בדברים לבד ככל שלא הגעת בעצמך להוראה.

בהצלחה רבה וחג שמח.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יישר כח לרב המשיב.
    רק רציתי להבהיר שמיקוד השאלה לא היתה על מנהגים בנוסח, ופסיקה כשו"ע, על פי הכללים, האם צריך להחמיר את היש אומרים וכדומה.
    אלא דברים שהתחדשו בתקופות האחרונות, וכן מחלוקת בהבנת השו"ע, וכן עניינים הלכתים שמקורם בהשקפה..לזאת כוונתי, זאת אומרת בסיס ההלכה כספרדים והשקפה ליטאית.
    ובזה שאלתי איך וכיצד, בדברים הללו?
    לדוגמא, לקחת את פסקי החזון הגרי"ש אלישיב.
    האור לציון והאגרות משה/ הרב עובדיה.
    שתי פוסקים או שלשה
    שהם הפוסקים שלי, וכשאני יכל להחמיר אז בוודאי העשה זאת במיוחד בדאורייתא, וכשצריך להקל הסמוך על אחד מהם לקולא.
    מקווה שהובנתי יותר
    תודה מראש.

  2. אין טעם לספור רבנים ולעשות פעם כך ופעם אחרת ותלוי כמה אומרים מה ומי… ואין הגיון ברעיון של אני כן יכול היום לא יכול וכו'…

  3. הבנתי.
    אז לשילוב שתי האסכולות שאשתי ואני הגענו, ואם העניין שפירטתי בגוף השאלה.
    איזה פוסק הרב מציע שנלך לאורו.
    חזו"א, חוט שני, הרב אלישיב, ר' אוריבעך, אגרות משה, אור לציון (הרב הציע, אבל הבהרתי את שאלתי, וגם הרב לא כתב על הרבה הלכות), הרב עובדיה, ולהחמיר בדברים המקובלים…
    פוסק שכתב על רוב חלקי השו"ע. שבת נידה..
    סליחה, ותודה.

  4. לא היתה כוונתי שתראה הלכות רק באור לציון, יש אסכולה שלמה שכוללת הרבה רבנים ומיגוון ספרים בכל התחומים שהולכים בדרך זו, שהיא יותר מתאימה לדרך החשיבה האשכנזית. כמובן בנושאים שאין בהם חילוקים מנהגים בין בני אשכנז לספרד יש עוד הרבה מאוד ספרים טובים, כמו שמירת שבת כהלכתה, ארחות שבת, בדיני נדה יש את ספרי הרב פנירי ועוד רבים, מומלץ ספר הכשרות של הרב פוקס הוא מקיך הרבה מאוד מעניני הבית בכשרות ושבת ועוד, ומציין גם למנהגי הספרדים, וכמובן בלוח שציינתי שמקיף מאוד על כל סדר השנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל