לתרומות לחץ כאן

ברכות אכילה ושתייה

שאלה:

שלום, האם יש קובץ אינטרנטי מתומצת של הלכות ברכות אכילה ושתייה שכולל פירוט על סיטואציות ומצבים שונים? ממש זקוקה לכך. תודה מראש

תשובה:

אינני מכיר, אבל תוכלי להעזר בחיפוש שלנו לגבי הרבה מאוד שאלות בענין זה. כמו כן אנחנו כאן כדי לסייע בעזרת ה'.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. תמיד אפשר לשאול כאן הכל. בשמחה
    [את הספרים אגב ניתן להשיג בכל חנות ספרי קודש באיזורים החרדיים, ברשתות יפה נוף ואור החיים ועוד].

  2. 1. אם אני שותה תה ולאחר כמה דקות או יותר אני רוצה לשתות מים, האם צריך לברך ברכה אחרונה על התה ולברך על המים ברכה ראשונה? או לא צריך לברך שוב ברכה ראשונה?
    2. צריך לברך בורא נפשות על השתייה לפני שמתחילים לאכול?
    3. אוכל לאחר השתייה – האם צריך לברך על אוכל שברכתו הכל או שהברכה על השתייה פוטרת?
    4. אם אוכלים כמה מאכלים באותה ברכה, ברכה אחת פוטרת את כולם נכון?

  3. אם היתה כוונתך לשתות עוד מים אז ודאי הברכה על התה מועילה גם לזה. אגב תה ששותים מעט מעט מחמת החום אין לברך עליו ברכה אחרונה.
    2. יש בזה ספק ולכן יש להמנע משתיית רביעית לפני האוכל.
    3. אם הברכה זהה היא פוטרת לא משנה אם בירכת על אוכל או על שתייה.
    4. פוטר הכל.

  4. 2. לא כ״כ הבנתי… אם אני שותה כל בוקר תה ולאחר מכן שותה פחות מרביעית או כמות של כוס פלסטיק של מים (או כוס וחצי), האם צריך לברך בורא נפשות לפני שמתחילים לאכול? או שהברכה האחרונה על האוכל פוטרת גם את השתייה הזאת?

  5. אם שותים רביעית בשיעור של כדי שתיית רביעית, כלומר בערך חצי כוס מים בשתים שלוש לגימות, יש לברך ברכה אחרונה. כך מבואר במשנה ברורה סי' קעד ס"ק כה וביאור הלכה שם. אמנם כיון שיש שפקפקו בזה, כדאי לשתות כשאוכלים ולא לפני האכחילה, או לשתות פחות מהשיעור הנ"ל. שימי לב למה שכתבתי כמה זה רביעית.

  6. הבנתי,
    לאחר שמסיימים לאכול ומברכים בורא נפשות (במקרה שלא אכלתי לחם/מאכלים שיש לברך עליהם מעין שלוש), אם אני רוצה לשתות שוב מים מברכים עליהם ברכה ראשונה נכון? מה דין הברכות לגבי זמן שתייה שנפרס על פני כמה שעות כשלפעמים שותים כמות של רביעית או יותר בבת אחת או לגימה אחת או שתיים (פחות מרביעית)?

  7. 2. בסוף נאמר: העצה היא כל פעם שגומרים לשתות [במידה וזה דבר שצריך לברך עליו ברכה אחרונה] מברכים, וכך לא נכנסים לספקות וחששות. אז אם שתיתי בכמות של פחות מרביעית לא צריך לברך ברכה אחרונה ואם לאחר מכן רוצה לשתות שוב לברך ברכה ראשונה?
    בנוגע לשאלה 3 (אוכל לאחר השתייה – האם צריך לברך על אוכל שברכתו הכל או שהברכה על השתייה פוטרת?) – הברכה על השתייה פוטרת גם בזמן השתייה לא חשבתי לאכול את אותו מאכל?

  8. 1. לא. אם לא בירכתך ברכה אחרונה ולא הסחת דעת לא מברכים ברכה ראשונה שוב. מה שאמרת זה שאם מברכים ברכה אחרונה אז אחר כך מברכים שוב ברכה ראשונה.
    2. אם היתה כוונה כללית לאכול משהו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל