לתרומות לחץ כאן

איך להיות תלמיד חכם?

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

אני בחור צעיר, ואני מנסה ללמוד תורה הכי טוב שאני יכול, בהתאם לזמן שלי, ביכולת שלי, בבריאות שלי, וכו׳.
למדתי בישיבות במשך שנתיים וחצי בערך.

אבל לפעמים אני מרגיש שאני לא לומד מספיק טוב או לא לומד בצורה יעילה ונכונה.
ואז רציתי לשאול אתכם איך להיות תלמיד חכם?

תודה מראש.
גמר חתימה טובה.

תשובה:

חכמים אמרו "עשה לך רב וקנה לך חבר" לימוד במסגרת עם רב מכוון וחברים לדון עמהם בנלמד מקדם מאוד.

בהצלחה רבה!

מקורות:

 

כדאי לעיין בדברי המפרשים על המשנה הזאת במסכת אבות, הם מסבירים כיצד ניתן לעשות זאת באופן הראוי.

אלשיך ויקרא פרק ט עומד על הדברים ומבאר כי יש להשקיע בכך הרבה, להתרצות לרב בכדי שיסכים ללמדך, וכן גם בחבר שאף אם צריך לקנותו בדמים יקרים. ולא לומר שאחזור על תלמודי יחידי או לחוש לדיבור לשון הרע וכדומה [ולשם כך יש לדון לכף זכות]. ואלו דבריו: עשה לך רב. כלומר אם בהיותך הולך למקום בית המדרש אשר שם תלמידים רבים אינך מצליח, עשה לך לבדך רב שילמדך לבדך, ולא תמתין עד הרב יבקשך ללמדך לקיים מצות ללמוד וללמד, כי אם אתה בקשהו ולך אליו. ואם לא ירצה עשה אותו, כי תלך ותעשה לו כמה פיוסים וכמה תחינות והתנפל לפניו עד ירצה. כי מעות אינך יכול לתת לו, כי מה אני בחנם אף אתה בחנם (נדרים לז א), אך עשה, כלומר על ידי מעשה שתעשה בהשתדלותך יהיה לך לרב. ואם קשה אתה לקבל ולזכור תלמודך אשר ילמדך הרב, קנה לך חבר, וזהו בדמים יקרים, כי החבר אינו כרב שאסור לקנותו בדמים. ושמא תאמר טוב לי אעסוק בתורה עם הרב ואחזור תלמודי יחידי מלבקש לי חבר. כי הלא בהיותי יחידי לא יבא זכרון לפני, זולתי, לדבר על איש אם טוב ואם רע. אך בהיות לי חבר לא יבצר מלדבר בין שנינו מה טיבו של פלוני חכם או טפש צדיק או רשע, וזה יזכור דבר אשר לא טוב עשה, ותצא תקלת לשון הרע מבינינו. לזה אמר הנה אתקנך בעצה טובה מלפני, והיא והוי דן את כל האדם לכף זכות. באופן כי אשר תבואו לדון ביניכם אם טוב ואם רע לאיש ואיש מתוך מעשיו, לא יהיה כי אם לטוב כי הלא תדינוהו לכף זכות. או יאמר, טוב לי בלי חבר אולי תהיה הקפדה בינינו במה שידבר לי או יעשה דבר שאחשוד שהוא נגד כבודי, ותצא לנו איבה. לזה אמר והוי דן את כל האדם לכף זכות:

וראה עוד מה שפירש בזה במגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק א משנה ו שיש להשקיע בכך הרבה ולכן הדבר נאמר בלשון וקנה לך חבר, ואלו דבריו: וקנה לך חבר וגם זה לענין קיום התורה. וי"מ קנה לך ספרים. והפירוש הנכון הוא כפשוטו, חבר ממש. ולא יקשה לשון וקנה ולא אמר עשה לך חבר, כמו שאמר עשה לך רב, לפי שהרב ימצאנו בלא קנין, אבל חבר, שמא אותו חבר שירצה אינו רוצה להיות חבירו שוה לו, כי הוא בעיניו גדול ממנו, ועל כן אמר אפילו תצטרך לקנותו בממון, פזר עליו ממון וקנה אותו, או שתפייסהו בדברים ותסבול אותו ותתנהג עפ"י מדותיך. וכן אמרו הפילוסופים. האוהב, אחד הוא או הוא, או אתה. וטעם האזהרה הזאת הוא, כי יש צורך אל החברים לקיום התורה, כמו שאמרו באבות דר' נתן [נ"א פ"ח], עבר על ההלכה, אם יש אחר להזהירו עליהם הוא אומר 'טובים השנים מן האחד כי אם יפולו, האחד יקים את חבירו' [קהלת ד ט – י]. עוד אמרו שם, שנים שיושבין, שכינה ביניהם. ואמרו עוד [עבודה זרה טז ב], מיני ומינך תסתיים שמעתא. ואמרו בתעניות [כג א] בענין חוני המעגל, או חברותא או מיתותא. וכמו שדרשו בפרק הרואה [ברכות סג ב] ובפרק א' מתעניות [ז א] ובפרק אלו הן הגולין [מכות י א], 'חרב אל הבדים ונואלו' [ירמיהו נ לח], חרב על שונאיהם של תלמידי חכמים שיושבים בד בבד ועוסקים בתורה, ולא עוד, אלא שמיטפשין, שנאמר ונואלו, וכתיב 'אשר נואלו' [במדבר יב יא]), ומתרגמינן די טפשנא. ואמר רבי, הרבה תורה למדתי מרבותי, ויותר מחבירי. ומתלמידי יותר מכולן. שעצים קטנים מדליקין את הגדולים. וכן אמרו בפרק א' מתעניות [שם] ובפרק אלו הן הגולין [שם במכות י א], שנאמר 'ומי אוהב בהמון לו תבואה' [קהלת ה ט]. וכן לענין המעשה הטוב, צריך האדם לאוהב, שתבטח. בו נפשו ליטול ממנו עצה ולקבל תוכחתו, אם שמא יצרו יכשילנו לדבר עבירה, על כן צריך שיקנה אותו ויטרח עד שישיגנו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הגר"ע בספרו "ענף עץ אבות" מסביר פירוש יפה למשנה הזו שמוזכרת באבות.
    קנה לך חבר פירושו, הקנה (כלי הכתיבה) יהיה לך חבר, מה שכותבים במהלך הלימוד, היגיעה על סיכום הסוגייה, היא תביא את הלומד להיות למיד חכם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל