לתרומות לחץ כאן

קריעת מפת נייר בשבת

שאלה:

שלום,
על גבי ארבע שולחנות הייתה מונחת מפת נייר אחת ארוכה (שבעצם חיברה את השולחנות האלו מלמעלה),בתחילת סעודה באו ילדים ומבוגרים החליטו להפריד שולחן אחד משאר שולחנות כדי להושיב ילדים והיות והיה אי אפשר להפריד שולחנות בלי לקרוע מפה שחיברה אותם מלמעלה, נתועררה השאלה האם מותר הדבר לקרוע מפת נייר ארוכה בידיים כדי לאפשר הפרדת שולחנות. מה הדין?
תודה רבה!

תשובה:

ברור שאסור. אין היתר לקרוע נייר בשבת. ולכאורה במקרה הזה זה גם דאורייתא כי זה קורע על מנת לתקן, להתאים את המפות לשולחנות.

מקורות:

כתב שולחן ערוך אורח חיים (הלכות שבת סימן שמ סעיף יג) וזה לשונו: אין שוברים החרס ואין קורעין הנייר, מפני שהוא כמתקן כלי, עד כאן לשונו. ובמשנה ברורה שם (סעיף קטן מא) כתב וזה לשונו: (מא) מפני וכו' – ומיירי בשאין מקפיד על המדה דאל"ה יש בו גם משום מחתך ואם קורע נייר לקרעים כדי לקנח א"ע בהן או לשאר איזה תשמיש חייב משום קורע שהוא קורע ע"מ לתקן וכדלקמן בסי"ד והמחבר שלא הזכיר כאן הטעם משום קורע עיין בבה"ל. ולקרוע אגרת המחותם אפילו אם יזהר שלא ישבור אותיות החתימה רק יקרע הנייר שסביבה ג"כ אסור לכו"ע ואפילו לומר לא"י יש ליזהר אם לא לצורך גדול ובאגודה כתוב שיאמר לא"י איני יכול לקרותו כ"ז שאין פתוח ואם יבין הא"י מעצמו ויפתחנו לית לן בה, עד כאן לשון המשנה ברורה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל