שאלה:
שכתוב בלוח שמיטה של כושרות (https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=68121&lang=HEB)
למשל על לימון:
"קדושת שביעית – מתחילת חודש אדר בשמיטה עד אמצע חודש תשרי (תחילת אוקטובר תשיעית) שנה וחצי לאחר השמיטה.
אין איסור ספיחין"
זה מדבר שם על גידול ביתי.
זה אומר שכל מה שלוקחים מהעץ עד תשרי תשפ"ג פטורים מתרומות ומעשרות?
תשובה:
זה בדרך כלל מדבר על גידול מסחרי, בגידול ביתי מאוד קשה לדייק.
https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=68121&lang=HEB
כתוב שם בטבלה במפורש גידול ביתי. במשבצת האמצעית.
אם כתוב אז כנראה לקחו מרווח בטחון רחב. למשל בטבלה של בית המדרש אמונת איש הרבה דברים זה דוקא מסחרי.
לא הבנתי.
כתבו עד אמצע אייר במסחרי.
ובביתי כתבו עד אמצע תשרי. אפשר לסמוך על זה שבזמן הזה מה שקוטפים קדוש ופטור מקדושת שביעית? ופטור מתרומות ומעשרות.
כי הרב אומר שלקחו מרווח. ואם לקחו מרווח זה אומר שיכול להיות שלפני זה כבר נגמר ובאב או אלול או תחילת תשרי זה בכלל תשיעית וחייב בתרומות ומעשרות?
זה המרווח שלקחו בתחילה הקדימו בחושיים ואחרו בעוד חצי שנה, מה הבעיה?
לקחו מרווח קדימה להחמיר בקדושת שביעית. אבל הקילו בזה שאנשים חושבים שזה באמת עדיין שייך לשמיטה ופוטרים עצמם ממעשרות.
בכלל מעניין לגבי הלוחות הללו. נגיד קטפו תאריך שעד אז זה מקדושת שביעית. ואז אחרי זה מה קורה. ישר הסחורה נחשבת חנטת שמינית. אם קוטפים בכמויות מהעץ פירות נגיד בזמן שהסתיים קדושת שביעית. אז יכול להיות שחלקם חנטו בשביעית וחלקם משמינית.
אני בטוח שאין כוונתם לקולא.
בעיקר יש בעיה לגבי לימונים שיש יחד בעץ משנים שונות, זו בעיה תמיד עם המעשרות ולא רק בשביעית.
סלעחה אבל למה לקית מרווח. הרי הם כתבו תאריך לבית ותאריך לשוק. זה לא מראה שהם יותר מדוייקים. ואם לקחו מרווח למה דוקא שבבית יהיה חצי שנה אחרי. כמו כן לפי שיטת הרב לכאורה הם מכשילים כי שאדם מסתכל על לוח שמיטה הוא רוצה לדעת לעניין הכל. גם קדושה גם מעשרות.
אני לא כתבתי את הלוח… אבל אתה מבין שלא ניתן לומר בזה "מדוייק"… זה תלוי הרי בחנטה, איך אפשר לדייק… אלא שבמסחרי הדברים נעשים על פי כללי גידול וזמני נטיעה וקטיף ולכן ניתן יותר לצמצם את הטווח.
זה נשמע אז שהרב אומר שצריך ללכת לחומרא לפיהתאריך המסחרי? קצת מוזר…. לא סתם שמו שתי תאריכים.
אגב ניסיתי להשיג אותם. מחכה לתשובה מהם….
תעדכן אותנו.
בשמחה.
אם הביעור הוא גם באמצע תשרי לפי הלוח, אז לא נראה שהם הלכו בטווח לחומרא. דאם כן היה ללהם לכתוב ביעור לפני.
באמת איך מתייחסים לביעור אם כל הזמן גודלים פירות?
בזמן שפירות שנה מסויימת כלים מן השדה זה זמן הביעור.
זה מאוד מעניין שהרבה מזכירים את בעיית השנים בפירות הדר.
אבל אני לא מבין. מגיע לסופר עם השגחה פירות הדר. זה ודאי יכול להיות מעורבב מכמה שנים. ומסתמא מי שעישר בעצמו לא יכול להיות בקי אם עישר משנה על שנה. אם בגינה פרטית אתם כותבים שלא קל, קל וחומר בכמויות ענק.
ויוצא עוד לפי הדברים, שגם אם אדם רוצה להחמיר בביתו לעשר, תמיד ליבו יהא נוקפו שמא זה משתי שנים שונות. אבל זכורה לי משנה שאין חוששים שהגיעו משנים אחרות או שדות אחרים.
מי שמעשר לעצמו יעשר על תנאי, שיחול כפי השנה המתאימה.
הכל טוב. אבל לפי החששות שכתבתם לכאורה יוצא שיכול לחתוך מפרי אחד אבל זה לא יחול על אחרים כי זה לא מאותה שנה.
המשגיח, לא משנה של איזה בד"צ לוקח עשרות קילו לימונים ומעשר יותר מאחד ממאה ומחיל על הכל…. אבל יכול להיות שחלק משנה כזו וחלק מכזו…. אבל חלילה לא רוצה להטריח אתכם עם הנושא הזה.
פשוט, אותן חששות שדיברתם ומדברים בבית, קיימות לכאורה בסופרים ובכל מקום, גם בגינה פרטית, ואפילו אם ירצה סתם להחמיר בבית בנוסף, עדיין לא יצא מהחשש.
זה נכון, אבל הבעיה היא הרבה יותר בבית ופחות בגידול מסחרי, שם יש זמני צמיחה וקטיף מוגדרים לכל העץ. כך אני מבין, אבל באמת התחום הפרקטי אני פחות בקי בו.
תודה. וסליחה על האריכות… פשוט בנושא הזה של מצוות התלויות בארץ, גם אנכי פחות הכרתי וידעתי יותר מידיי. ואחרי שנחשפים עולים שאלות. אבל לא מצליח לקבל תשובות כמעט אצל שום מו"צ.
על ההתנהלות הפרקטית ניתן לקבל תשובות אצל האנשים שנותנים כשרות למעשה, תפנה לבית הדרש אמונת אי"ש באתר שלהם.
השאר תגובה