לתרומות לחץ כאן

ציחצוח שיניים בשבת / מוקצה על הכסא ובתיק

שאלה:

האם מותר לצחצח שיניים בשבת שזה לא מוציא דם?
האם מותר עם משחת שיניים?
ועוד שאלה אם אני צריכה להוציא חומר לימודי ויש משהו בתוך התיק שהוא מוקצה מה עושים במצב זה?
ואם יש לי מוקצה במקום שאני צריכה לשבת עליו מה אני עושה?

תשובה:

שלום רב

יש להמנע מציחצוח שיניים במברשת בשבת גם בלי משחה.

יש לשלוף את הדבר המותר מהתיק בלי לטלטל את המוקצה.

כאשר יש מוקצה על הכסא יש בענין זה כמה פרטים: ראשית יש כאן נושא של בסיס לדבר האסור. כלומר אם זה הונח שם לפני שבת בכוונה תחילה, הכסא עצמו כבר נעשה מוקצה ואסור לשבת עליו גם אם המוקצה נפל לבד. כאשר זה נשכח שם או נפל לשם בלי שימת לב, אם זה כלי, שנחשב מוקצה של כלי שמלאכתו לאסיור, מותר להורידו כדי לשבת כדין טלטול כלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו. ואם זה סתם מוקצה, כמו, ניירות ריקים וכדומה, אפשר להפוך את הכסא ולנערו לריצפה. זה נקרא טלטול מן הצד לצורך ההיתר.

מקורות:

יש בשימוש במברשת בפני עצמה חשש סחיטה כיון שהשערות צפופות והמים נסחטים מבין השערות, או לפחות מיחזי כסוחט, ראה באגרות משה או”ח ח”א סי’ קי”ב ובארחות שבת פי”ז סכ”ט ובשש”כ פי”ד סעיף ל”ט. אמנם דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל בספרו יביע אומר חלק ד’ סימנים כ”ז – ל’ שמי שרגיל בכך ואין רגילות אצלו שיוצא לו דם בשעת הצחצוח מותר לו  לצחצח במברשת עם משחה בשבת אם מניעת הצחצוח גורמת לו צער רב, וראה גם במילואים שבסוף הספר שהביא דעת המחמירים וכתב שלדעתו יש להקל בזה במקום שמצטער בלא זה. אבל ודאי לכתחילה יש להמנע.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אציין רק שיש עוד פוסקים בני זמננו שמקילים לצחצח שיניים בשבת (כדעת הרב אופיר מלכה שליט"א) בתנאים הבאים:
    1. שלא יוצא דם.
    2. שישתמש במי פה ולא במשחה.
    3. שייחד מברשת שיניים לשבת כדי לצאת מחשש עובדין דה-חול.

    לא דיבר על סחיטה כלל.

  2. אכן.
    הרב אופיר מגדיר את זה "מי שקשה לו".
    הגדר של צער הוא לכל אחד אינדיבידואלי.
    אני אישית משתמש במי פה בלבד, אבל יש אנשים שקשה להם להסתפק במי פה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל