לתרומות לחץ כאן

מברג שנמצא במתחם עבודה

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,

בני הישוב משתמשים זה שנים בגשר העובר מעל אחד הכבישים הראשי'ם המרכזיי'ם והארוכים בארץ בכדי לעבור לשטח הרחב הנמצא מעברו השני.
בגשר זה יש שני מעברים, אחד מיועד לכלי רכב, והשני שלצידו צר יותר מופרד במעקה ומיועד להולכי רגל.

זו די תקופה ממושכת וגם נכון לעכשיו מתבצעות עבודות תשתית בשטח הרחב הנ"ל על ידי כמה קבלנים שונים בתחומי תשתיות שונות כאשר אחד מהם עובד על בניי'ת גשר חדש בצמוד לגשר הישן מהצד הסמוך למעבר הולכי הרגל.

לפני מספר ימים עברתי על הגשר הישן (שכמובן פעיל כרגע) בשעות הערב, וראיתי מברג בקצה מעבר הולכי הרגל מוטל על הרצפה מטר שניי'ם סמוך לפלטפורמה שעליה עובדים כרגע הפועלים ועושים את עבודות התפסנות והריתוך ליסודות הגשר החדש. (הפלטפורמה סגורה עם שני קרשים מאולתרים המשמשים כדלת, בדומה לדלת אלמנה).

החלו לעבור בראשי התלבטויות אם להרימו או לא, מצד אחד זה צמוד לדלת הנ"ל ורוב הסיכויי'ם שזה שיי'ך לאחד מעובדי הקבלן של פרויי'קט הגשר אמנם זה לא נראה דרך הינוח ולא הכי נקרא מקום המשתמר אבל האומדנא שרוב הסיכויי'ם שזה שלו ובאשר להולכי הרגל העוברים ושבים שם כמוני ושרובם לצערי כנראה לעת עתה הם בגדר אחים טועים ושעלולים לקחת את המברג לעצמם – זה לא החשבון שלי. כמו כן הועלתה המחשבה שיש צד לומר שבסדר גודל כזה של עבודות זו אבידה לדעת מצד הקבלנים. סוף דבר השארתי אותו שם. כמובן אחרי שעות נקף אותי מצפוני שאולי טעיתי וחזרתי למחרת בבוקר לאותו המקום. המברג כבר לא היה שם. נגשתי לאחד הפועלים הערביי'ם ואמרתי לו שראיתי את המברג מוטל שם והאם מישהו מהם לקח אותו, במידה והבין את שאלתי נכון הבנתי ממנו שזה שיי'ך להם אבל הם לא ראו ולא לקחו אותו משם ועשה בידו תנועה שאומרת שזה לא נורא. שאלתי מי הקבלן/אחראי/מנהל שלהם והפנו אותי אליו, האחראי שלהם יהודי ומכיוון שיכול להיות שגרמתי לו הפסד ממון רציתי לשאול איך אפשר לשלם לו את הנזק, ומסתבר שיש מעליו מנהל או קבלן הראשי והוא רק משני. ממנו הבנתי שהמברג זה דבר פעוט לעומת הציוד יותר משמעותי שמתגלגל בשטח ושנגנב…( אישית ראיתי 5 שקי סיקה צמאנט 25 קילו עומדים כבר כמה ימים ממש ליד מעבר הולכי הרגל ללא כל שמירה), וממנו הבנתי שיש כמה קבלנים בשטח מהם יהודים ומהם ערבים שזה דבר נוסף שיכול להשפיע על ההחלטה אם יש חיוב להכריז או להשיב את האבידה.

לדעת כבוד הרב האם לאור כל הנ"ל מוטל עלי לשוב ולחפש את הקבלן הראשי לפצותו או לשאול אם הוא מוחל, או שמא אין עלי כל חיוב?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

עשית טוב שהשארת ולא לקחת את המברג. ואתה לא חייב לבקש מחילה ולא ליידע את הקבלן על כך.

בהצלחה.

מקורות:

מברג שנמצא במקום עבודות ויש שם קבלני עבודה ופועלים גויים, אם זה דרך נפילה הרי זה מציאה שאין בה סימן ומותר לקחתה. וגם אם יש בה סימן מותר לקחת כיון שרוב גויים נמצאים שם. אולם ראוי שלא להגביה מאחר והמברג נמצא במתחם העבודה יתכן ואין זה מוגדר כאבדה אלא כמונח במתחם. ולכן הטוב ביותר שלא לגעת בכל הנמצא במתחם – ממ"נ אם זה אבדה אין חובת השבה, ואם זה לא אבדה אין חובה להגביה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל