לתרומות לחץ כאן

החליף סכך עם שכן – סכך גזול?

שאלה:

שלום הרב
לפני 4 שנים בסוכות, בעת סופת רוחות, מספר מחצלות של מספר שכנים עפו מהבניין לרחבה. ירדתי ואספתי את הסכך שסברתי שהיה שייך לי.
בסוף שנה שעברה כשפרקתי את הסוכה, נזכרתי בסימן מובהק שהיה לי על הסכך שראיתי שהוא כבר לא קיים, והבנתי שבעצם לקחתי מחצלת של שכן אחר (שככל הנראה גם קצת יותר גדולה מהמחצלת שלי). מכיוון שעברו כבר כמה שנים, פחות מציאותי לנסות לברר את הסכך של מי לקחתי..
האם יש כאן בעיה של סכך גזול?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

יש ספק אם אתה יכול לקחת את הסכך לעצמך, וכדי לצאת מהספק עליך לתלות מודעה באזור מגוריך שלקחת סכך בטעות של מישהו אחר. אם לא יגיעו הבעלים אתה יכול לרשום את ערך הסכך במקום שמור ואז תוכל לכתחילה להשתמש בסכך.

בהצלחה. 

מקורות:

הסכך שבידך שלא שייך לך דינו כגזל בטעות, כיון שאסור לקחת סכך של אחר, גם אם שלך גם נפל לאותו מקום, וכמבואר בשו"ע סימן קלו סעיף ב שאם נתחלפו כליו בבית האבל או בבית המשתה אסור לו להשתמש בהם. 

אם הייתה עולה מיד על הטעות של החלפת הסכך, היה חיוב להשיב את האבדה מדין השבת אבדה. אולם אם הטעות התגלתה אחר הרבה שנים, ודאי שהבעלים התייאשו מהסכך, ומותר לקחת את הסכך משום קניין יאוש, כמבואר ברמב"ן ב"מ כו, ב שאם הגביה על מנת להשיב לא מועיל ייאוש של הבעלים, משום שיד המוצא יד הבעלים וממילא הוה יאוש ברשות ולא מועיל היאוש. אבל אם גזל והתייאשו הבעלים אין ידו כיד הבעלים ומועיל ייאוש לקנות בו. וכאן שלקח בטעות שלא על מנת להשיב אם עבר זמן רב מועיל היאוש לקנות בו, ומותר לו להשתמש בסכך.

אלא שיש מקום לחשוש שמא הבעלים גם לקחו סכך של מישהו אחר, ולא מודעים לטעות, וא"כ לא התייאשו מהסכך, ואז דינו של הסכך כדין אבדה שחייב להשיב. ולכן מוטל על המוצא להכריז על הסכך, ואם לא מאתר את הבעלים יש לרשום בפנקסו כדין אבדה שיש בה סימן שלא איתר את הבעלים, שמבואר בשו"ע סימן רסז סעיף כא ששם דמיהם ומניחן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל