לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים במעבר לחדר שירות דרך השירותים

שאלה:

הגישה לחדר השירות בבית שלי היא דרך שירותים. האם זה שעברתי דרך השירותים מחייב אותי לברך ברכת אשר יצר כולל נטילה?

תשובה:

שלום רב.

לכתחלה המחמיר ליטול ידיים ג' פעמים (אך אין צריך כלי) לאחר יציאתו, אף בבית הכסא של זמנינו ואף אם נכנס שם רק בכדי להוציא חפץ מסוים, תבוא עליו הברכה. אמנם בשעת הצורך ניתן להקל בזה.

מקורות:

במשנה ברורה סי' ד' סק"מ ובן איש חי פרשת תולדות אות ט"ז פסקו שצריך ליטול ידיים לאחר יציאה מבית הכסא אף אם לא עשה צרכיו, ובביאור הלכה סי' תרי"ג ד"ה אם הביא דעות הפוסקים בזה. ולענין בית הכסא של זמנינו כן כתב בשו"ת יחווה דעת חלק ג' סימן א' וילקוט יוסף הלכות השכמת הבוקר עמוד תלו. ובהליכות שלמה פרק כ' אות כ"ד הביאו מהגרש"ז אוירבך זצ"ל שאם יש שם תשמישים נוספים או שבית הכסא נקי באותו זמן מצואה המיקל שלא ליטול ידיו יש לו על מי לסמוך.

ואם השירותים סגורים בכיסוי שלהם כתב בשו"ת אור לציון חלק א' סימן א' וחלק ב' פ"א סי' ט' שאין צריך ליטול ידים כשיוצא משם, אך בשו"ת מנחת יצחק חלק א' סי' ס' כתב שאין זה מועיל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה מהרב המשיב כנראה לא הבחין שבנוסף לשאלה על עצם הנטילה היה גם שורה על ברכת אשר יצר. ברור מאליו שאת הברכה לא מברכים על מעבר בשרותים.

  2. מגוף השאלה נראה שהשואל מתכוון לשאול האם עצם המעבר בבית הכסא מחייב בברכת אשר יצר, ולמותר לציין שם לא התפנה לצרכיו, אינו מברך אשר יצר כלל כמובן.
    אני מקווה שהשואל לא חושב שיש צד לברך אשר יצר אם לא התפנה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל