לתרומות לחץ כאן

עישון ביום טוב

שאלה:

שלום לרבנים רציתי לשאול למה מותר להעביר לחברי סיגריה ביו"ט למרות שאני לא מעשן ולכאורה כיון שלי זה מוקצה אז יהיה לי אסור ?

תשובה:

אסור לטלטל סיגריה ביום טוב ואסור לעשן סיגריות ביום טוב, כי בזמנינו זה נחשב שאינו שווה לכל נפש, ואין בזה הבדל ביןו מי שמעשן למי שאינו מעשן, כך פסקו הגרי"ש אלישיב, הגר"ש וואזנר ועוד רבים. בעבר כשלא היתה ידועה הסכנה בעישון היו שהתירו, הגר"מ פיינשטין ועוד, היום פשוט בעיני שאסור.

לאחונה הסברתי זאת כך: אנשים טועים לחשוב שהנושא הוא כמה אנשים בעולם מעשנים מבחינה מספרית, וזה לא נכון, גם אם יש מאכל שרק מיעוט אנשים אוהבים, מותר לבשל אותו ביום טוב. אלא שכיון שכאן רוב העולם רואה בזה דבר מזיק ומסוכן לבריאות, וגם בין המעשנים רבים היו רוצים להפסיק אבל קשה להם, אי אפשר לראות בזה דבר השווה לכל נפש.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. כהיום כולי עלמא לא פליגא שמרגרינה זה מאוד לא בריא.לכאורה לפי מה שכתבם ולפי המד וההסבר שהיצבתם,יצא שאסור ביו"ט לטגן/לבשל עם מרגרינה.האם אכן כך ההלכה?- ברוב תודות

  2. אין דמיון בכלל בין הדברים, זה מאכל מקובל שכולם משתמשים צריך להזהר בו מנזק מצטבר, עישון מוגדר בעצמותו כדבר מזיק, זה שימוש יעודי רק בו כפי שהוא ולא בתוך מאכלים, ואנשים נמנעים ממנו מחמת הסכנה.

  3. אכן גם במרגרינה הרבה מאוד לא משתמשים-וגם אלו שכן קונים בגלל המחיר הזול אבל לא בגלל הטעם המועדף.ומאידך יש בעולם יותר ממיליארד אנשים שמעשנים.

  4. הרי על סיגריות הממשלות השונות נותנים כולם שהחנוית ימכרו,אלא שמחייבים החברות לציין על כל חפיסה שזה מזיק,-ואילו במרגרינה לא נותנים למסעדות להשתמש כלל,ולא הניחו להם אף עם ציון אזהרה על המוצר.

  5. כמו שבעבר עישון סיגריות היה מקובל ואף רבנים גדולי עולם זה עזר להם, והיום התברר שמצד שני זה מזיק עישון חוזר,כך משרדי הבריאות שונים בעולם וכמו בארצות הברית לא נותנים למסעדות להשתמש במרגרינה כלל.והנזק ידוע ומפורסם לכל מבין בשטח זה.ועל סיגריה אחת עדיין יחול הפסק של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל של שומר פתאים ד'.-שבתא טבא וגמר חתימה טובה.

  6. כל זה לא רלוונטי, מדובר בנזק מצטבר לא במשהו מסוכן בעצם, הוא גם חלק מאוכל ולא דבר בפני עצמו, כאן מדובר בסוג פעולה עצמאית ספציפית שאנשים נמנעים ממנה מחמת סכנה.

  7. אני בכלל לא מסכים עם פסיקת הרב, העישון מזיק בריאותית גם כן כנזק מצטבר, בדומה למאכלים לא בריאים. אני לא חושב שזה שעישון מזיק מפקיע ממנו שם אוכל נפש כל זמן שאנשים רבים צריכים לו. כמו כן מה שהרב רצה להוכיח ממאכל לא טעים גם כן לא נראה בעיני כלל, למ"ד מאכל השווה לכל נפש לא צריך מאכל אהוב על כולם, אבל צריך שכולם יראו בזה אוכל. כך למשל, ישנם אנשים שאוהבים לאכול נקניקיות קפואות, בעוד אחרים לא יראו בזה בכלל דבר ראוי לאכילת אדם. זאת בעיני דוגמה קלאסית יותר לשאלה האם זה שווה לכל נפש או לא. למעשה, הרבה מראשי הישיבות בליטא היו מעשנים ביום טוב, ור' ישראל סלנטר עישן בראש השנה. הבעיה של שווה לכל הנפש נוגעת אליהם בדיוק כפי שהיא נוגעת לנו, שכן כלפי אנשים שלא מעשנים אין שום צד בעולם שזה יהיה דבר השווה לכל נפש, גם אם הם לא ראו בזה דבר מזיק. בשבילם עישון סיגריה הרגיש כמו רעל, ואעפ"כ גדולי ישראל נהגו לעשן ביום טוב.

  8. זה בדיוק ההבדל, שהיום שידועה הסכנה ואנשים נמנעים מכך לא בגלל שלא אוהבים אלא בגלל שרורים בזה סכנה זה משנה את כל התמונה וכל ראיה מדורות עברו חוטאת לאמת.

  9. לענ"ד עישון מצטבר מזיק, אבל עד 5 סיגריות ליום מקובל שאינו מזיק ממש. לכן לעשן הרבה וודאי שאסור. אבל אם יש לו צורך חזק לעשן ומעשן 2-3 סיגריות בכל החג, הרי שהדבר גורם לו עונג מרובה, ואינו נקרא היזק אסור. וכמו ששתית יין ואכילת בשר מזיקים בצורה מופרזת, אבל בכמות הראויה היא מצווה. ומי שאינו אוכל בשר ויין מחמת חשש היזק אף שאינו חולה, הריהו מחסרי אמנה לכאורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל