לתרומות לחץ כאן

זמן תוספת שבת

שאלה:

שאלות לגבי שיטת ר"י המובאת בשיטה מקובצת בביצה ל ע"א שתוספת שבת בכניסתה וביציאתה זה כחצי שעה:
1. הכוונה לכחצי שעה זמנית או רגילה?
2. כחצי שעה- הכוונה שמקסימום חצי שעה או שבערך חצי שעה ואפילו קצת יותר?
3. למרות שתוספת שבת זה דאורייתא- שיטה זו לא מקובלת בכלל להלכה למעשה?
4. יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בכל זה?

תשובה:

לא שמענו מעולם למי שחשש לשיטה זו, וכבר ציינתי לך לא פעם את דברי המשנה ברורה בסי' רסא ס"ק כב שמשך התוספת הוא כרבע שעה, ושים לב שהמשנה ברורה עוד דיבר לזמן התוספת לפני שקיעה שניה של רבינו תם, כך שאנחנו שבכלל חוששים לשיטת הגאונים כעיקר, זו כבר חומרא גדולה מאוד, ולהחמיר חצי שעה לפני שקיעה ראשונה של הגאונים לא משענו מעולם.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. ולגבי התוספת לפי המשנה ברורה שכתבתם "כרבע שעה" ביציאת השבת: (ביציאת השבת- בלי שיטת היראים שכלולה בתוספת המשנה ברורה בכניסת שבת)

    זה וודאי לא יותר מרבע שעה ולכן מספיק 15 דקות מקסימום וזה לא קשור לדקות/שעות זמניות ולאורך היום/לילה בקיץ או בחורף.

    הבנתי נכון?

  2. רציתי לוודא שהבנתי נכון ומדויק את מה שדנו עליו בעברבחלוקה לשלושה סעיפים:
    לגבי התוספת לפי המשנה ברורה שכתבתם "כרבע שעה" ביציאת השבת: (ביציאת השבת- בלי שיטת היראים שכלולה בחישוב תוספת השבתשל המשנה ברורה בכניסת שבת)

    1. זה וודאי לא יותר מרבע שעה ולכן מספיק 15 דקות מקסימום וזה לא קשור לדקות/שעות זמניות ולאורך היום/לילה בקיץ או בחורף.
    2. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
    3. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD או. סי. די.

    הבנתי נכון בכל שלושת הסעיפים הללו?

  3. ברשותכם, עוד משהו חשוב עבורי להבנה.

    כמה סעיפי בירור אם הבנתי נכון לגבי מה שכתבתם בהתחלת בתשובה כאן בהתחלה ומובא להלן עוד פעם לטובת הבירור:

    "לא שמענו מעולם למי שחשש לשיטה זו, וכבר ציינתי לך לא פעם את דברי המשנה ברורה בסי' רסא ס"ק כב שמשך התוספת הוא כרבע שעה, ושים לב שהמשנה ברורה עוד דיבר לזמן התוספת לפני שקיעה שניה של רבינו תם, כך שאנחנו שבכלל חוששים לשיטת הגאונים כעיקר, זו כבר חומרא גדולה מאוד, ולהחמיר חצי שעה לפני שקיעה ראשונה של הגאונים לא משענו מעולם." עד כאן דבריכם.

    סעיפי הבירור שרציתי:

    1. הכוונה שלכם להסיק מדברי המשנה ברורה איך הוא פוסק בנוגע לתוספת שבת בכניסת שבת לגבי החשש לשיטת ר"י המובאת בשיטה מקובצת בביצה ל ע"א- על כך שאינו חושש בדין תוספת שבת לשיטה זו גם במוצאי שבת.
    2. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
    3. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD או. סי. די.

    הבנתי נכון בכל שלושת הסעיפים האלו?

  4. לפי זה- לוודא שהבנתי נכון בעוד שלושת הסעיפים הבאים:

    1.אם נהגתי יותר משלוש פעמים להוסיף תוספת שבת במוצאי שבת של כחצי שעה(עם או בלי הוספת תוספת כזו בכניסת שבת)-כדי לצאת ידי חובת לשיטת ר"י המובאת בשיטה מקובצת בביצה ל ע"א- ולא ידעתי שזו דעה שלא נפסקה כלל להלכה למעשה- אין כאן שום נדר ולא צריך שום התרת נדרים? (לא של דיין יחיד מומחה ולא של בית דין מומחה ולא של שלושה אנשים רגילים אפילו)
    2. אין שום הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים.
    3. זה הדין הלכה למעשה לכלל הציבור ואין פה איזה הקלה הלכתית לבחור כמוני שמאובחן מקצועית כסובל ממחשבות טורדניות בהלכה כחלק של בעיית OCD- או. סי. די.

    הבנתי נכון בכל שלושת הסעיפים האלו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל