לתרומות לחץ כאן

בשר חלב – המתנה שעה אחת , מנהג הולנד

שאלה:

סבא שלי מחכה שעה בן בשר לחלב כיון שאנחנו הולנדיים אבל אבא שלי החמיר על עצמו לחכות חמש שעות האם לי מותר לחכות שעה

תשובה:

שלום וברכה

בפוסקים בסי' פט הובא שכל מי שיש בו ריח תורה ימתין שש שעות בין בשר לחלב. כיון שמנהג זה של יהודי הולנד כמעט בטל מן העולם, אין היום קהילה כזו [כמעט] ובארץ בודאי המנהג הזה אינו נפוץ כלל – אין לנהוג בו. דינו של מי שגר בארץ אינו שונה מכל אדם שעוקר דירתו ממקום למקום שנוהג כחומרי מקום שהלך לשם, כמבואר בפרק בריעי ממסכת פסחים. ואף שיש בארץ קהילות רבות, נראה שלגבי מנהג שכבר באמת לא קיים כאן בארץ, שייך לומר מנהג המקום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב, אשמח לשאול- המנהג שהרמ״א מביא הוא חומרא על שיטתו של התוס׳ ובנוסף בתחילת דבריו כותב הרמ״א (פט) : ״המנהג הפשוט במדינות אלו להמתין אחר אכילת בשר שעה אחת״. אז מי שמנהגו כמנהג המקומות האלו נכון שהוא יכול להחמיר על עצמו כמו שכתוב הרמ״א ש״יש מדקדקים להמתין שש שעות.. וכן נכון לעשות״, וכמו שהרב הביא אומר הש״ך שמי שיש לו ריח תורה ינהג כן, בסוף יש כאן מנהג שמסתמך על שיטת התוס׳ (חולין קה, א: ״לאו בסעודתא שרגילין לעשות אחת שחרית ואחת ערבית אלא אפילו לאלתר אם סילק השולחן ובירך מותר דלא פלוג רבנן) ומה הבעיה שהאדם וישאר במנהג אבותיו המקורי שגם מוזכר ברמ״א.
    ולגבי מנהג המקום- אין עניין ללכת כמנהג המקום בדברים שבגלוי? אבל בדברים של אדם בתוך ביתו האדם יכול להמשיך עם מנהג אבותיו. בנוסף בארץ ישראל יש הרבה מנהגים בהרבה הקשרים שונים בהלכה ואין דעה אחידה בארץ שכולם הולכים לפיה ובהרבה דברים כל אחד נוהג כמנהג אבותיו, מה הבעיה שהאדם ששאל את השאלה יחזור למנהג סביו? (בנוסף שכל האיסור המדובר הוא איסור דרבנן כי האיסור תורה הוא אכילת בשר וחלב שבושלו ביחד)
    אשמח לשמועה את דעתך, אחר הצהריים טובים

  2. למעשה השבתי על כל זה בגוף התשובה, אנסה לחדד יותר: בעיני נראה שמנהג שכבר עבר ובל מן העולם לא שייך לומר לגביו מנהג אבות. ולכן למרות שסבו כך נהג, אבל אביו כבר שינה ואין היום כמעט מי שכך נוהג כקהילה וכו', ולכן אין טעם לחזור לזה. עוד הוספתי שבארץ ישראל המנהג לא כך, ולגבי מה ששאלת שאין היום מנהג המקום בארץ ישראל, אני סבור שזה נכון כמעט בכל דבר אבל לא בהכל… כלומר נכון שככל שזה נוגע למנהג בני אשכנז או ספרד וכו' אין מנהג קבוע בארץ, אבל לגבי מה שכן יש מנהג, כלומר מנהג זה של בני הולנד לא קיים כאן וכולם נהגו להחמיר, למה לא יהיה שייך דין מנהג המקום?
    הקביעה שלך שמנהג המקום אינו קובע את מנהגי האדם בביתו אלא רק ענינים ציבוריים אינו נכון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל