לתרומות לחץ כאן

קריאת רשימת שמות לתפילה – שטרי הדיוטות

שאלה:

ידוע האיסור להכין רשימה לשבת של אורחים תפריט סעודות וכו' בסימן ש"ז סעיף י"ב (אם אני לא טועה) השאלה אם מותר להכין רשימה לפני ראש השנה בכדי להתפלל על חולים או לכל ענין שיהיה.. ותזכורות לעצמי להתפלל על ענין מסויים לעשות משהו בראש השנה (כלימוד נוסף או קריאת תהילים וכדומה) ישר כח וכתיבה וחתימה טובה

תשובה:

שלום וברכה

כיון שיש בזה צורך מצוה – מותר.

שנה טובה ומתוקה.

מקורות:

נכון הדבר שאסור לעיין בשבת ברשימת מוזמנים או מיני מאכלים או פעולות שצריך לעשות בשבת, כיון שבדרך כלל מוחקים ומשנים את כתוב ברשימות אלו, ומחמת החשש שמא ימחוק אסרו זאת חכמים. ראה שו"ע סי' שז סעי' יב. אמנם, לצורך מצוה או צורך רבים לא אסרו חכמים, ולכן מותר לגבאי בבית הכנסת לעיין ברשימת העולים לתורה וכדומה, כמבואר במשנה ברורה שם, וכ"כ בשו"ת משנת יוסף ח"ט סי' צה, וכ"כ בכף החיים שם ס"ק פט לגבי רשימת הכיבודים בברית מילה, וכך גם בנדון שהעלית אתה. אגב, בשמירת שבת כהלכתה פרק כט הערה קלג הביא להקל בזה בזמנינו ברשימת מיני מאכל או אורחים כיון שרגילים להכין בשפע ואין כ"כ חשש שימחוק, אלא שאם אין צורך מיוחד ודאי יש להמנע.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרי אכן היו זמנים בעבר הרחוק -שלא היה עוד דפוס,וכל תפילה היה כתובה על נייר בכתב יד,וגם עם זה היה רק דף אחד עם תפילת 'על המחיה' לדוגמא לא מצאנו בימיהם שהיו אוסרים לברך תפילה זו בשבת.

  2. תפילת על המחייה זה שונה לגמרי כי אין חשש שיבוא לכתוב, ברשימות תמיד יש חשש שיזכר בעוד מישהו וזה עיקר טעם התקנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל