לתרומות לחץ כאן

סבון בשירותים בשבת

שאלה:

■מלפני כניסת השבת,
סבון אסלה נוזלי
בלי-צבע
הונח בתוך האסלה.
הסבון נשאר באסלה
מספר שעות
עד שמסתיים.
[תלוי בכמות הסבון שמניחים,
ואם מניחים את הסבון
בתוך כלי פלסטיק מיוחד או לא,
ובכמה פעמים מורידים כמה מים.].
הסבון מיצר קצף חדש
בכל עת שמורידים מים.
הקצף נשאר קיים
מספר רב של שעות
עד שנעלם.
ואם מורידים מים
לעיתים קרובות
אז יתכן שבכלל
לא יראו אותו נעלם.
האם זה מותר לחלוטין?
תודה.

תשובה:

ככל שאין בו צבע נהגו להקל.

מקורות:

בשו”ת קנין תורה ח”ב סי’ סז, אוסר בין מטעם צביעה [חשש דאורייתא] ובין מטעם מוליד ריח [איסור דרבנן].  במנחת שלמה ח”ב סי’ יד כתב, שהואיל ולפי מה שנתברר לו אף מוסיפים כמה שקלים על הצבע, נראה שחלק מהכוונה היא לתת מראה נקי למים ותחושה של נקיון תמידי, וממילא יש לאסור בסבון שיש בו צבע. אמנם בשו”ת ציץ אליעזר חי”ד סי’ מז, ושו”ת באר משה ח”ח סי’ כב, ושו”ת אז נדברו חי”ב סי’ יג התירו באופן הנ”ל למרות הצבע. ובאז נדברו הביא ששמע שגם הגרי”ש אלישיב זצ"ל מתיר.

 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ■הקצף מהסבון הינו
    בצבע לבן לחלוטין.
    ולא שקוף.
    ■הסבון עצמו
    בצבע שקוף.
    והמים עקרונית
    נשארים שקופים,
    אלא שהקצף
    של הסבון
    מכסה לחלוטין
    על כל המים.
    כך שהכל נראה בצבע לבן.
    ■אז כדאי להימנע?
    ורק אם קיים עניין
    של כבוד הבריות להקל בזה?
    תודה.

  2. ■בניגוד
    למה שרשמתי
    בהודעה הקודמת כאן,
    ש"הסבון עצמו
    בצבע שקוף.
    והמים עקרונית
    נשארים שקופים."
    קראתי לאחרונה משפט
    שגרם לי לחשוב
    שזה לא מדויק לרשום כך.
    ■המשפט החדש שקראתי:
    "בועת סבון היא
    גוף חלול
    העשוי משכבה דקה מאוד
    של מי סבון."
    ■להבנתי משמעות
    המשפט הזה
    שבבועות סבון הלבנות [קצף],
    כן קיימים מים.
    ■כי לפחות בחלק מהמקרים
    הן עשויות ממי סבון
    ולא מסבון בלבד.
    ■צבע המים האלו
    השתנה מצבע שקוף
    לצבע לבן
    כחלק מהיותם "קצף".
    ■לכן שאלה האם בשבת
    ראוי להימנע מלייצר קצף
    ממי סבון,
    במכוון ושלא במכוון?
    תודה.

  3. ■לא צריך להמנע
    כי כמות המים
    שנצבעים בצבע לבן,
    נמוך מכמות המים
    שנשארים בצבע שקוף?
    ■מה אם הוא לחלוטין
    כן חפץ בשינוי
    הצבע של המים משקוף ללבן,
    כדי שיראה נקי יותר?
    זה לא צובע
    שבשבת אסור מדאורייתא?
    תודה.

  4. ■"רבי, תורה היא,
    וללמוד אני צריך,
    ודעתי קצרה."
    ■מה משמעות "ברמה הזו"?
    הכוונה ברמה של
    מעט מים שנצבעו בלבן?
    ■אם מדובר
    בהרבה קצף שנוצר?
    ■כמה סנטימטרים גובה
    וכמה סנטימטרים רוחב
    זה עדיין בגדר מעט?
    ■רשום שזה נוצר ממי סבון
    ולא מסבון בלבד שאין בו מים.
    כאשר המי סבון האלו
    בלי קצף, הם בצבע שקוף.
    אבל כאשר המי סבון הופכים
    לקצף הכל הופך לבן,
    גם המים שמרכיבים את הקצף.
    נמצא ש-מים
    נצבעים בצבע-לבן?
    ■במה זה שונה
    מסבון שצובע את המים,
    שאסור [בין היתר]
    מטעם צביעה
    [חשש דאורייתא]?
    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל